Deze Franse componist schreef slechts drie korte werken voor harmonium, die uiteraard ook uitvoerbaar zijn op orgel:
Trois morceaux pour l’orgue mélodium d’Alexandre
1. Sérénade Agreste à la Modone, sur le thème des Pifferari Romains.
2. Toccata
3. Hymne pour l’Élévation
Deze harmoniumstukken werden geschreven in november 1844, als een gebaar aan zijn vriend, de harmoniumbouwer Alexandre.
Het zijn fraaie, maar geen indrukwekkende werken.
De Sérénade Agreste (H.98) ademt een landelijke sfeer en is een herinnering aan zijn verblijf in Italië in de jaren 1831 en 1832. De volledige titel luidt: Sérénade Agreste à la Modone, sur le thème des pifferari Romains. In dit werk heeft Berlioz zich laten inspireren door de reizende musici uit de stad Rome, die onder meer op hun schalmei (voorloper van de hobo) volkswijsjes ten gehore brachten.
De Toccata (H.99) is, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, geen virtuoos werk. Het werk wordt gekenmerkt door een tamelijk rustig verlopende achtstenbeweging in de bas. Daardoor heeft het werk juist een vertellend karakter.
De Hymne pour l’Élévation (H.100), met de aanduiding Larghetto fugato, kent een fugatische opbouw en is meer een karakterstuk.
De drie stukken hebben geen opusnummer. Wel staan ze met de nummers H 98, 99 en 100 in de Catalogue of the Works of Hector Berlioz, in 1987 opgesteld door Dallas Kern Holoman, California (USA).
De werken, die in totaal slechts acht pagina’s omvatten, werden op 17 juli 2003 uitgevoerd door Herman van Vliet, tijdens een concert in de Petruskerk te Woerden.
Daarnaast is er nog een Fugue à trois sujets (H.35), een werk dat uit juni 1829 stamt, door Berlioz geschreven voor zijn deelname aan de Prix de Rome. Ook dit werkje kan uitstekend op orgel, harmonium (of piano) worden uitgevoerd, desgewenst op een combinatie van deze instrumenten. Het werd op 18 februari 2012 uitgevoerd door Arie Schüller, harmonium en Ad van Pelt, piano.
Hier volgt een overzichtje van de werken van Berlioz die tot nu toe zijn uitgevoerd tijdens de concerten van het Bach- en Mozartfestival Woerden, inclusief de datum van uitvoering en de namen van de musici:
Opus | H. | Jaar | Titel | Uitgevoerd | Musici |
---|---|---|---|---|---|
Werken voor harmonium of orgel | |||||
– | 35 | 1829 | Fugue à trois sujets | 2012 | Arie Schüller, harmonium Ad van Pelt, piano |
– | 98 | 1844 | Sérénade Agreste à la Modone, sur le thème des pifferari Romains | 2003 | Herman van Vliet, orgel |
– | 99 | 1844 | Toccata | 2003 | Herman van Vliet, orgel |
– | 100 | 1844 | Hymne pour l’Élévation | 2003 | Herman van Vliet, orgel |
Overige werken | |||||
7 | 81 | 1841 | Les Nuits d’Été | ||
7.1 | 82 | 1834 | Vilanelle {bewerking voor fluit en piano}, uit: Les Nuits d’Été | 2003 | Liselotte Kuling, fluit Ad van Pelt, piano |
8 | 88 | 1841 | Rêverie et Caprice {viool, piano} | 2003 | Ruth Houtman, viool Ad van Pelt, piano |