Periode 1782 tot 1786 Mozart verbleef in deze periode onder meer in Salzburg | KV 1-100 KV 101-200 KV 201-300 KV 301-400 KV 401-500 KV 501-600 KV 601-626 |
KV | K6 | KV- 2020 | KV- 2020 | Werk | Jaar | Musici / Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|---|
Klavierwerk | Salzburg 1772 | |||||
401 | 375e | 156 | Fuga voor piano in g {vierhandig} (fragment) | 2006 | Bert ten Hoeve en Ad van Pelt, orgel | |
Sonates voor piano en viool | Wenen 1782 | |||||
402 | 385e | 403 | Vioolsonate in A/a [nr. 29] (fragment) | … | … | |
Wenen 1784 | ||||||
403 | 385c | 451 | Vioolsonate in C [nr. 30] (fragment) | … | … | |
Wenen 1782 | ||||||
404 | 385d | 404 | Vioolsonate in C [nr. 31] (Andante en allegretto) | … | … | |
Fuga’s voor strijkers | Wenen 1782 | |||||
404a | 405 | Zes driestemmige fuga’s voor strijkers {3 uit het Wohltemperierte Klavier van J.S. Bach, 1 uit de Orgelsonate II (BWV 526), 1 uit Die Kunst der Fuge, 1 van W.F. Bach, met zes inleidingen, waarvan 4 van Mozart} | … | … | ||
404b | Fuga (Triosonate) in G | zie KV 443 | ||||
405 | 405 | 406 | Vijf vierstemmige fuga’s voor strijkers {uit het Wohltemperierte Klavier van J.S. Bach} | … | … | |
405a | Fuga voor strijkers | niet in KN vermeld | ||||
Strijkkwintet | Wenen 1788 | |||||
406 | 516b | 571 | Kwintet in c voor 2 violen, altviool, cello (bewerking van KV 388) | … | … | |
Hoornkwintet, marsen, menuet | Wenen 1782 | |||||
407 | 386c | 407 | Kwintet in Es voor hoorn, viool, 2 altviolen en cello | … | … | |
408 | 408 | Drie marsen {2 fluiten, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | …. | ||
383e 385a 383F | 1. Mars nr. 1 2. Mars nr. 2 3. Mars nr. 3 | … … … | … … … | |||
409 | 383f | 409 | Symfonie-Menuet in C {bezetting als KV 408} | … | … | |
Adagio voor blazers | Wenen 1784 | |||||
410 | 484d | 452 | Adagio in F voor 2 bassethoorns en fagot | … | … | |
Adagio voor blazers | Wenen 1782 | |||||
411 | 484a | 410 | Adagio in Bes voor 2 klarinetten en 3 bassethoorns | … | … | |
Hoornconcert | Wenen 1791 | |||||
412 | 386b/1 | 659 | Hoornconcert in D [nr. 1] {2 hobo’s, 2 fagotten, strijkers} | 2006 | Arnold van Poeteren, hoorn Ad van Pelt, piano | |
Pianoconcerten, mis, vocaal werk | Wenen 1782 | |||||
413 | 387a | 411 | Pianoconcert in F [nr. 11] {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
414 | 385p / 386a | 412 | Pianoconcert in A [nr. 12] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
415 | 387b | 413 | Pianoconcert in C [nr. 13] {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
414 | Mis in c (Grosse Messe) [nr. 17] | zie KV 427 | ||||
415 | Recitatief en aria voor bas “Cosi dunque tradisci” en “Aspri rimorsi atroci” | zie KV 432 | ||||
416 | Aria voor sopraan “In te spero, o sposo amato” (fragment) | zie KV 440 | ||||
Fuga, werk voor piano en viool, deel voor strijkkwartet | Wenen 1782 | |||||
417 | Fuga voor 3 vocale stemmen in G | zie KV 443 | ||||
418 | Sonatedeel voor piano en viool in A | zie KV 480a | ||||
419 | Rondo voor strijkkwartet in Bes | zie KV 589a | ||||
Vocaal werk, pianosonates | Wenen 1783 | |||||
420 | Aria voor sopraan “Ah, spiegarti, oh Dio” | zie KV 178 | ||||
421 | Pianosonate nr. 10 in C | zie KV 330 | ||||
422 | Pianosonate nr. 11 in A “Alla Turca” | zie KV 331 | ||||
423 | Pianosonate nr. 12 in F | zie KV 332 | ||||
424 | Pianosonate nr. 13 in Bes “Linz | zie KV 333 | ||||
Serenade voor blazers, klavierwerken | Wenen 1783 | |||||
425 | Serenade in Bes [nr. 10] voor blazers “Gran Partita” | zie KV 361 | ||||
426 | Fuga voor piano in F | zie KV 375h | ||||
427 | Variaties voor pian o “Salve tu, Domine” | zie KV 398 | ||||
Vocaal werk, opera | Wenen 1783 | |||||
416 | 416 | 428 | Recitatief en Rondo voor sopraan “Mia speranza adorata” en “Ah, non sai, qual pena” {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
416a | Eine deutsche Oper (gepland 1783) | Muziek niet gerealiseerd | ||||
416b | Aria voor tenor “Müsst’ ich auch durch tausend Drachen” | zie KV 435 | ||||
416c | Aria voor bas “Männer suchen stets zu naschen” | zie KV 433 | ||||
416d | Muziek voor een Pantomime voor strijkers (fragment) | zie KV 446 | ||||
416e | Variaties voor pian o “Salve tu, Domine” | zie KV 398 | ||||
416f | Hoornconcert in F (fragment) | zie KV 293 | ||||
Hoornconcert | Wenen 1783 | |||||
417 | 417 | 429 | Hoornconcert in Es [nr. 2] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | 2006 | Johannes Schouten, hoorn Ad van Pelt, piano | |
417a | Mis in c (Grosse Messe) [nr. 17] | zie KV 427 | ||||
417b | Strijkkwartet in d [nr. 15] | zie KV 421 | ||||
417B | Schetsen en fragmenten, vermoedelijk voor KV 427 | … | … | |||
417c | Kwartetdeel in d voor 2 violen, altviool, cello (fragment) | … | … | |||
417d | Kwartetdeel in e voor 2 violen, altviool, cello (fragment) | … | … | |||
417e | Arie voor sopraan “Ah, spiegarti, o Dio”{met piano} | zie KV 178 | ||||
Vocale werken, strijkkwartet | Wenen 1783 | |||||
418 | 418 | 430 | Aria voor sopraan “Vorrei spiergarvi, oh Dio” en “Ah conte, partite” {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
419 | 419 | 431 | Aria voor sopraan “No, no, che non sei capace” {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, pauken, strijkers} | … | … | |
420 | 420 | 432 | Aria voor tenor “Per pietà, non ricercate” {2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
421 | 417b | 433 | Strijkkwartet in d [nr. 15] | … | … | |
421a | Recitatief en aria voor bas “Cosi dunque tradisci” en “Aspri rimorsi atroci” | zie KV 432 | ||||
421b | Strijkkwartet in Es [nr. 16] | zie KV 428 | ||||
Opera | Salzburg 1783 | |||||
422 | 422 | 434 | L’oca del Cairo (Die Gans von Caïro) – Dramma giocoso in 2 acten (fragment) {zangstemmen, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, strijkers} | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1787 | |||||
422a | Kyrie in D (fragment) {4 zangstemmen, 2 hobo’s, fagot, strijkers, orgel} | … | … | |||
Kamermuziek, opera | Salzburg 1783 | |||||
423 | 423 | 435 | Duo voor viool en altviool in G | … | … | |
424 | 424 | 436 | Duo voor viool en altviool in Bes | … | … | |
424a | Lo sposo deluso (De bedrogen bruidegom) – Opera buffa in 2 acten (fragment) | zie KV 430 | ||||
Symfonie | Linz 1783 | |||||
425 | 425 | 437 | Symfonie (Linzer-Symphonie) in C [nr. 36] {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
425a | Inleiding tot een symfonie van M. Haydn in G [nr. 37] | zie KV 444 | ||||
425b | Recitatief en aria voor tenor “Misero! o sogno!” en “Aura, che intorno” | zie KV 431 | ||||
Klavierwerk, Mis | Wenen 1783 | |||||
426 | 426 | 438 | Fuga voor 2 piano’s in c | … | … | |
426a | Allegro voor 2 piano’s in c | … | … | |||
427 | 417a | 414 | Mis in c (Grosse Messe) [nr. 17] {4 zangstemmen, fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, 3 trombones, pauken, strijkers, orgel} | … | … | |
Strijkkwartet, Cantate | Wenen 1783 | |||||
428 | 421b | 439 | Strijkkwartet in Es [nr. 16] | … | … | |
429 | 468a | 440 | Cantate “Dir, Seele des Weltalls” (fragment) {2 tenoren en bas, fluit, 2 hobo’s, klarinet, hoorns, strijkers, b.c. } | … | … | |
Opera | Salzburg 1783 | |||||
430 | 424a | 441 | Lo sposo deluso (De bedrogen bruidegom) – Opera buffa in 2 acten (fragment) {zangstemmen, 2 fluiten, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1783 | |||||
431 | 425b | 442 | Recitatief en aria voor tenor “Misero! o sogno!” en “Aura, che intorno” {2 fluiten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1782 | |||||
432 | 421a | 415 | Recitatief en aria voor bas “Cosi dunque tradisci” en “Aspri rimorsi atroci” {2 fluiten, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1783 | |||||
433 | 416c | 443 | Aria voor bas “Männer suchen stets zu naschen” {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1785 | |||||
434 | 480b | 470 | Terzet voor tenor en 2 bassen “Del gran regno delle amazoni” {2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} (fragment) | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1783 | |||||
435 | 416b | 444 | Aria voor tenor “Müsst’ ich auch durch tausend Drachen” {fluit, hobo, klarinet, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
Notturno | Wenen 1783 | |||||
436 | 436 | 445 | Notturno “Ecco quel fiero istante” {3 bassethoorns} | 2007 | Gli Amici o.l.v. Ab Kraaypoel Kees-Jan Eweg, klarinet Jan Smits, klarinet Mees Vooren, bassethoorn | |
Notturni | Wenen 1787 | |||||
437 | 437 | Notturno “Mi lagnerò tacendo” / “Dir Einsamkeit, nur klagen” (D. Jäger) {2 klarinetten, bassethoorn} | 2007 | idem | ||
438 | 438 | Notturno “Se lontan ben mio tu sei“ {2 klarinetten, bassethoorn} | 2007 | idem | ||
Notturno | Wenen 1783 | |||||
439 | 439 | 446 | Notturno “Duo pupille amabile” {2 klarinetten, bassethoorn} | 2007 | idem | |
439a | Notturno voor 3 zangstemmen “Luci care, luci belle” | zie KV 346 | ||||
5 Divertimenti voor 3 bassethoorns | ||||||
439b | Divertimento nr. 1 in C 1. Allegro (Sonatine nr. 6) | 2013 | Ad van Pelt, piano | |||
2a. Menuet (Sonatine nr. 6) | 2013 | Ad van Pelt, piano | ||||
2b. Trio (Sonatine nr. 2) | 2011 | Jacques van den Dool, orgel | ||||
3. Adagio (Sonatine nr. 3) | 2011 | Ad van Pelt, orgel | ||||
4a. Menuet (Sonatine nr. 2) | 2011 | Jacques van den Dool, orgel | ||||
4b. Trio (Sonatine nr. 4) | 2011 | Ad van Pelt, piano | ||||
5. Rondo (Sonatine nr. 3) | 2011 | Ad van Pelt, orgel | ||||
439b | Divertimento nr. 2 in C 1. Allegro, 2. Menuet, 3. Larghetto, 4. Menuet, 5. Rondo | 2007 | Kees-Jan Eweg, klarinet Jan Smits, klarinet Mees Vooren, bassethoorn | |||
439b | Divertimento nr. 3 in C 1. Allegro (Sonatine nr. 6) 2. Menuet (Sonatine nr. 5) 3. Adagio 4. Menuet 5. Rondo | 2013 2012 … … … | Ad van Pelt, piano Ad van Pelt, piano … … … | |||
439b | Divertimento nr. 4 in C 1. Allegro, 2. Larghetto, 3. Menuet, 4. Adagio, 5. Allegretto | 2007 | Kees-Jan Eweg, klarinet Jan Smits, klarinet Mees Vooren, bassethoorn | |||
439b | Divertimento nr. 5 in C 1. Adagio, 2. Menuet, 3. Adagio, 4. Romance, 5. Polonaise | 2016 | Arjanne Bruggeman, fluit Leo van Lierop, accordeon | |||
439b | Weense Sonatines voor piano | |||||
Sonatine nr. 1 in C | 2005 | Marieke te Boekhorst, piano | ||||
Sonatine nr. 2 in A | 2011 | Jacques van den Dool, orgel | ||||
Sonatine nr. 3 in D | 2011 | Ad van Pelt, orgel | ||||
Sonatine nr. 4 in Bes Sonatine nr. 5 in F Sonatine nr. 6 in C | 2011 2012 2015 | Ad van Pelt, orgel Ad van Pelt, piano Ad van Pelt, piano | ||||
Vocaal werk | Wenen 1782 | |||||
440 | 383h | 416 | Aria voor sopraan “In te spero, o sposo amato” met begeleidende bas (fragment) | … | … | |
Werk voor blazers | Wenen 1785 | |||||
440b | 471 | Allegro assai voor blazers in Bes | … | … | ||
… | Wenen 1787 | |||||
440c | … | … | … | |||
Vocaal werk | Wenen 1786 | |||||
441 | 441 | 496 | Das Bandel “Liebes Mandel, wo is’s Bandel”. Schertsend terzet voor sopraan, tenor en bas {strijkers} | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1788 | |||||
441a | Grappig lied voor bas “Ja! Grüss dich Gott, mein liebes Schatzel” | … | … | |||
Kamermuziek | Wenen 1783 | |||||
442 | 442 | 447 | 3 Trio-delen n D (fragmenten) voor piano, viool, cello | … | … | |
Vocaal werk | Wenen 1782 | |||||
443 | 404b | 417 | Fuga voor 3 vocale stemmen in G | 2012 | Koos Damman, orgel | |
Symfonie | Wenen 1783 | |||||
444 | 425a | 448 | Inleiding tot een symfonie van M. Haydn in G [nr. 37] {fluit, 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Instrumentaal werk | Salzburg 1780 | |||||
445 | 320c | Mars in D voor 2 hoorns, strijkers | … | … | ||
Werk voor strijkers, Pianowerk | Wenen 1783 | |||||
446 | 416d | 449 | Muziek voor een Pantomime voor strijkers (fragment) | … | … | |
450 | 8 Variaties voor piano”Come un agnello” | zie KV 460 | ||||
Vioolsonate, Werk voor blazers | Wenen 1783 | |||||
451 | Vioolsonate in C [nr. 30] | zie KV 403 | ||||
452 | Adagio voor 2 bassethoorns en fagot in F | |||||
Hoornconcert | Wenen 1787 | |||||
447 | 447 | Hoornconcert in Es [nr. 3] {2 klarinetten, 2 fagotten, strijkers} | 2004 | Anton Franken, hoorn Ad van Pelt, piano | ||
Klavierwerk | Wenen 1781 | |||||
448 | 375a | Sonate voor 2 piano’s in D | … | … | ||
448a | 5 (6) Menuetten | zie KV 461 | ||||
448b | 6 Contradansen | zie KV 462 | ||||
448c | 2 Menuetten met toegevoegde contradansen | zie KV 463 | ||||
Pianoconcerten | Wenen 1784 | |||||
449 | 449 | 453 | Pianoconcert in Es [nr. 14] {2 hobo’s ad libitum, 2 hoorns ad libitum, strijkers} | … | … | |
450 | 450 | 454 | Pianoconcert in Bes [nr. 15] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
451 | 451 | 455 | Pianoconcert in D [nr. 16] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
Pianokwintetten | Wenen 1784 | |||||
452 | 452 | 456 | Kwintet in Es {piano, hobo, klarinet, hoorn, fagot} | … | … | |
452a | 457 | Kwintet in Bes (fragment) {piano, hobo, klarinet, bassethoorn, fagot} | … | … | ||
452b | Kammermuziekdeel voor piano (klavecimbel), 2 violen, 2 hoorns, contrabas (fragment) | … | … | |||
452c | Middendeel voor een pianoconcert {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} (fragment) | 2011 | Maartje Eijkhoudt, viool Ad van Pelt, orgel | |||
Pianoconcert, Klavierwerk | Wenen 1784 | |||||
453 | 453 | 458 | Pianoconcert in G [nr. 17] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
453a | 459 | Marcia funèbre (Kleine treurmars) voor piano in c | 2008 | René van Harten, piano | ||
453b | Lesschrift voor Barbara Ployer | … | … | |||
Vioolsonate | Wenen 1784 | |||||
454 | 454 | 460 | Vioolsonate in Bes [nr. 32] | … | … | |
Klavierwerk | Wenen 1783 | |||||
454a | 450 | 8 Variaties voor piano in A over “Come un’ agnello” | zie KV 460 | |||
Klavierwerk, Pianoconcert | Wenen 1784 | |||||
455 | 455 | 461 | 10 Variaties voor piano over “Unser dummer Pöbel meint” uit Glucks “Pilger von Mekka” | … | … | |
456 | 456 | 462 | Pianoconcert in Bes [nr. 18] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Pianosonate, Strijkkwartet | Wenen 1784 | |||||
457 | 457 | 463 | Pianosonate in c [nr. 14] | 2010 | Aline Kuiper, piano | |
458 | 458 | 464 | Strijkkwartet (Jagd-Quartett) in Bes [nr. 17] | … | … | |
458a | Menuet in Bes voor strijkkwartet (fragment) | … | … | |||
Strijkkwartetdeel | Wenen 1790 | |||||
458b | Kwartetdeel in Bes voor strijkkwartet (fragment) | … | … | |||
Pianoconcert | Wenen 1784 | |||||
459 | 459 | 465 | Pianoconcert in F (2e Krönungs-Konzert) [nr. 19] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
459a | Concertdeel voor piano {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |||
Klavierwerk | Wenen 1783 | |||||
460 | 454a | 450 | 8 Variaties voor piano in A over “Come un’ agnello” | 2009 | Ad van Pelt, orgel | |
Menuetten | Wenen 1784 | |||||
461 | 448a | 466 | 5 (6) Menuetten {2 hobo’s (fluiten), 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
467 | Deel voor strijkkwintet in Es | zie KV 613a | ||||
Canon, Klavierwerk, Vocaal werk | Wenen 1785 | |||||
468 | Canon “Lasst uns ziehn” | zie KV 347 | ||||
469 | Fuga voor 2 piano’s in G | zie KV 375d | ||||
Vocaal werk, werk voor blazers | Wenen 1785 | |||||
470 | Terzet voor tenor en 2 bassen “Del gran regno delle amazoni” | zie KV 434 | ||||
471 | Allegro assai voor blazers in Bes | zie KV 440b | ||||
Contradansen, Menuetten | Wenen 1781 | |||||
462 | 448b | 6 contradansen {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | … | … | ||
463 | 448c | 2 menuetten met toegevoegde contradansen {2 hobo’s, fagot, 2 hoorns, strijkers} | … | … | ||
Strijkkwartetten, deel van een strijkkwartet | Wenen 1785 | |||||
464 | 464 | 472 | Strijkkwartet in A [nr. 18] | … | … | |
464a | 473 | Kwartetdeel in A voor strijkkwartet (fragment) | … | … | ||
465 | 465 | 474 | Strijkkwartet in C “Dissonant” | … | … | |
Pianoconcerten | Wenen 1785 | |||||
466 | 466 | 475 | Pianoconcert in d [nr. 20] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
467 | 467 | 476 | Pianoconcert in C [nr. 21] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
Thema uit deel 2 | 2011 | Lilian Meiring, piano | ||||
Lied | Wenen 1785 | |||||
468 | 468 | 477 | Gesellenreise “Die ihr einem neuen Grade” {zangstem en piano / orgel} | 2016 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, orgel | |
Cantate | Wenen 1783 | |||||
468a | 440 | Cantate “Dir, Seele des Weltalls” (fragment) | zie KV 429 | |||
Cantate | Wenen 1785 | |||||
469 | 469 | 478 | Davidde penitente, cantate {3 solostemmen, koor, 2 fluiten, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 3 trombones, 2 trompetten, pauken, strijkers} | 2008 | Chr. Oratoriumkoor Woerden o.l.v. Jurriaan Grootes Marike Verbeek, sopraan Esther Putter, sopraan Gerben Houba, tenor Barokorkest Il Concerto Barocco | |
470 | Andante voor een vioolconcert in A van Viotti | Muziek verloren gegaan | ||||
470a | Trompetten- en paukenstemmen voor vioolconcert nr. 16 van Viotti | … | … | |||
Cantate | Wenen 1785 | |||||
471 | 471 | 479 | Die Maurerfreude “Sehen, wie dem starren Forscherauge”, cantate voor tenor en mannenkoor {2 hobo’s, klarinet, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Liederen voor zangstem en piano | Wenen 1785 | |||||
472 | 472 | 480 | Der Zauberer “Ihr Mädchen, flieht Damöten ja” | 2007 | Iris Giel, sopraan Annemarie de Boer, piano | |
473 | 473 | 481 | Die Zufriedenheit “Wie sanft, wie ruhig fühl’ ich hier” | 2008 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano | |
474 | 474 | 482 | Die betrogene Welt “Der reiche Tor, mit Gold geschmücket” | … | … | |
Klavierwerk, Liederen | Wenen 1785 | |||||
475 | 475 | 483 | Fantasie voor piano in c | … | … | |
475a | Lied “Einsam bin ich” voor zangstem en piano (fragment) | … | … | |||
476 | 476 | 484 | Das Veilchen “Ein Veilchen auf der Wiese stand” | 2006 | Iris Giel, sopraan Ad van Pelt, piano | |
Orkestwerk, Cantate | Wenen 1785 | |||||
477 | 479a | 485 | Maurerische Trauermusik in c {2 hobo’s, klarinet, bassethoorn, contrafagot, 2 waldhoorns, 2 bassethoorns, strijkers} | … | … | |
477a | 486 | Ariette “Quell’ agneletto candido”, cantate voor zangstem met piano | … | … | ||
Pianokwartet, Vocaal werk | Wenen 1785 | |||||
478 | 478 | 487 | Kwartet in g {piano, viool, altviool, cello} (Pianokwartet no. 1) | … | … | |
479 | 479 | 488 | Kwartet “Dite almeno, in che mancai” voor sopraan, tenor, 2 bassen {2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Orkestwerk, Vocaal werk | Wenen 1785 | |||||
479a | 485 | Maurerische Trauermusik in c | zie KV 477 | |||
480 | 480 | 489 | Terzet “Mandina amabile” voor sopraan, tenor, bas {2 fluiten, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Klavierwerk | Wenen 1782 | |||||
480a/ 385E | 418 | Sonatedeel voor piano en viool in A | zie KV 385E | |||
Vocaal werk, Vioolsonate | Wenen 1785 | |||||
480b | 470 | Terzet voor tenor en 2 bassen “Del gran regno delle amazoni” | zie KV 434 | |||
481 | 481 | 490 | Vioolsonate in Es [nr. 33] | … | … | |
Pianoconcert, Vocale werken | Wenen 1785 | |||||
482 | 482 | 491 | Pianoconcert in Es [nr. 22] {fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
483 | 483 | 492 | Lied met driestemmig koor en orgel “Zerfliesset heut’, geliebte Brüder” | … | … | |
484 | 484 | 493 | Lied met driestemmig koor en orgel “Ihr unsre neuen Leiter” | … | … | |
Adagio voor blazers | Wenen 1782 | |||||
484a | 410 | Adagio in Bes voor 2 klarinetten en 3 bassethoorns | zie KV 411 | |||
484b | Allegro assai {2 klarinetten en 3 bassethoorns} (fragment) | … | … | |||
484c | Adagio {klarinet en 3 bassethoorns} (fragment) | … | … | |||
Adagio voor blazers | Wenen 1784 | |||||
484d | 452 | Adagio in F voor 2 bassethoorns en fagot | zie KV 410 | |||
484e | Allegro voor bassethoorns (?) | … | … | |||
494 | Fluitkwartet in A | zie KV 298 | ||||
495 | Sonate voor piano vierhandig in G (fragment) | zie KV 357 | ||||
Vocaal werk, Klavierwerk | Wenen 1786 | |||||
496 | Das Bandel “Liebes Mandel, wo is’s Bandel” | zie KV 441 | ||||
485 | 485 | 497 | Rondo voor piano in D [nr. 1] | 2021 | Ad van Pelt, orgel | |
Singspiel | Wenen 1786 | |||||
486 | 486 | 498 | Der Schauspieldirektor – Singspiel {3 zangstemmen, 2 fluiten, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
1. Ouvertüre | 2014 | Geerten Liefting, orgel Ad van Pelt, orgel | ||||
Vocaal werk | Mannheim 1778 | |||||
486a | 295a | Aria voor sopraan “Beata, vincesti” {2 fluiten, 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | … | … | ||
Hoornduo’s , Pianoconcert | Wenen 1786 | |||||
487 | 496a | 499 | 12 Duo’s voor 2 hoorns (2 blaasinstrumenten) | … | … | |
488 | 488 | 500 | Pianoconcert in A [nr. 23] {fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
488a | Concertdeel voor piano in D {fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |||
488b | Concertdeel voor piano in A (fragment) | … | … | |||
488c | Concertdeel voor piano in A (fragment) {fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |||
488d | Rondo voor een pianoconcert (fragment) {fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |||
Vocale werken | Wenen 1786 | |||||
489 | 489 | 501 | Duet voor sopraan en tenor “Spiegarti non poss’io” {2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
490 | 490 | 502 | Scène met Rondo voor tenor “Non più, tutti ascoltai” en “Non temer, amato bene” met viool-solo {2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … | |
Pianoconcert | Wenen 1786 | |||||
491 | 491 | 503 | Pianoconcert in c [nr. 24] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |
491a | Concertdeel voor piano (fragment) {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … | |||
Opera | Wenen 1786 | |||||
492 | 492 | 504 | Le Nozze di Figaro (Het huwelijk van Figaro) – Opera buffa in 4 acten {11 zangstemmen, koor, 2 fluiten, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers, continuo} [Ouvertüre en 28 delen] | … | … | |
1. Ouvertüre | 2012 | Bastiaen Boekelo en Marinus Boekelo, piano | ||||
3. Cavatina “Se vuol ballare” (acte 1) | 2014 | Ron Kuijper, bas Orkest van het Groene Hart o.l.v. Jim Roodnat | ||||
20. Recit en Aria “Dovo sono” (acte 3) | 2014 | Anke Smits, sopraan Eline van der Bijl, mezzosopraan Orkest van het Groene Hart o.l.v. Jim Roodnat | ||||
22. Marcia uit de Finale (acte 3) | 2011 | Fluitensemble “Jong geleerd” o.l.v. Machteld Caryevschi | ||||
28a. Recitativo “Giunse alfin il momentor” (acte 4) | 2015 | Sofija de Jager-Cipusev, sopraan Ad van Pelt, piano | ||||
28b. Aria “Dei vieni, non tardar” (acte 4) | 2018 | Luc Ket, sopraan Gouwe Hart Orkest o.l.v. Jacques van der Meer | ||||
Pianokwartet | Wenen 1786 | |||||
493 | 493 | 505 | Kwartet voor piano, viool, altviool, cello {Pianokwartet no. 2} | … | … | |
493a | Kwartetdeel voor piano, viool, altviool, cello (ontwerp) | niet in KN opgenomen | ||||
Pianosonate, Hoornconcerten | Wenen 1786 | |||||
494 | 494 | 506 | Rondo voor piano in F (slotdeel voor KV 533) [Rondo no. 2] | 2007 | Ad van Pelt, orgel | |
494a | 507 | Concertdeel in E voor hoorn (fragment) {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | … | … | ||
495 | 495 | 508 | Hoornconcert in Es [nr. 4] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | 2012 | Arnold van Poeteren, hoorn Ad van Pelt, vleugel | |
Pianotrio’s, Hoornduo’s | Wenen 1786 | |||||
495a | 509 | Triodeel in G voor piano, viool, cello (fragment) | … | … | ||
496 | 496 | 510 | Trio in G voor piano, viool, cello [Pianotrio no. 2] | … | … | |
496a | 499 | 12 Duo’s voor twee hoorns | zie KV 487 | |||
Klavierwerk, Trio | Wenen 1786 | |||||
497 | 497 | 511 | Sonate voor piano-vierhandig in F | … | … | |
497a | Allegro voor piano-vierhandig in G (fragment) | zie KV 357.1 | ||||
498 | 498 | 512 | Trio in Es (Kegelstatt-Trio) {piano, klarinet, altviool} | … | … | |
Pianosonate, Strijkkwartet | Wenen 1786 | |||||
498a | 513 | Pianosonate in Bes (fragment) | ||||
499 | 499 | 514 | Strijkkwartet in D “Hoffmeister” | … | … | |
Klavierwerk | Wenen 1786 | |||||
500 | 500 | 515 | 12 Variaties voor piano in Bes over een Allegretto | 2007 | Bert ten Hoeve, orgel | |
500a | Variaties voor piano-vierhandig (fragment) | zie KV 357.2 | ||||
Verder naar KV 501 tot 600 |
Toelichting bij enkele van de uitgevoerde werken:
Variaties in A (KV 460) – Mozart schreef dit werk in het jaar 1784. Na het thema, een aria uit een dramma giocoso van Giuseppe Sarti (1729-1802), volgen twee variaties. Hoewel het eigenlijk een pianowerk betreft, kan het ook uitstekend op klavecimbel of op orgel worden uitgevoerd.
Rondo in F (KV 494) – Mozart schreef dit sierlijke en lichtvoetige Rondo in F in het jaar 1786. We kunnen het derhalve rekenen tot de werken uit de laatste scheppingsperiode van zijn leven. We horen in dit werk op en top de genialiteit van de toen nog slechts 30-jarige meester. Het werk heeft de structuur van een soloconcert, een compositie voor solo-instrument en orkest. Zoals gebruikelijk in een Rondo keert het Rondothema enkele malen terug, telkens in een enigszins gevarieerde vorm. Tegen het einde van het stuk horen we een prachtige cadens, zoals gebruikelijk in soloconcerten, die wordt afgesloten op de voor Mozart zeer karakteristieke wijze met enkele toonladderfiguren boven een dominantseptiemakkoord, gevolgd door een lange triller, die uitmondt in een frase die doet denken aan de inzet van het orkest. Hoewel het Rondo in F een zelfstandig KV-nummer heeft gekregen, is het naar alle waarschijnlijkheid bedoeld als het laatste deel van de Sonate in F (KV 533), geschreven in 1788. De beide eerste delen van deze Sonate in F (Allegro en Andante) worden immers meestal besloten door dit Rondo in F (Allegretto). Kort voor het einde van zijn meest geniale werken doet Mozart vaak iets heel bijzonders. We kunnen deze eigenschap rekenen tot één van de “geheime wapens” van deze meervoudig begaafde componist. Doet hij dat in dit werk ook? Jazeker! Hij laat het Rondothema plotseling afdalen tot de laagste regionen van het klavier. We horen het dan in een uitzonderlijk lage ligging, waardoor Mozart er in slaagt om een unieke sfeer op te roepen. Het werk wordt op deze manier niet uitbundig, maar juist zeer introvert afgesloten. Maar als het goed is laat het hierdoor wel een uitzonderlijk diepe indruk achter!