Periode 1761 tot 1771 Mozart verbleef in deze periode onder meer in Salzburg, Parijs, Londen, Den Haag, Amsterdam, Zürich, Seeon, Wenen, Verona, Milaan, Bologna en Rome | KV 1-100 KV 101-200 KV 201-300 KV 301-400 KV 401-500 KV 501-600 KV 601-626 |
KV | K6 | KN | Werk | Jaar | Musici / Bijzonderheden |
---|---|---|---|---|---|
Klavierwerken | Salzburg 1761 | ||||
1a 1b 1c 1d | 1 2 3 4 | Andante in C Allegro in C Allegro in F Menuet in F | 2007 2007 2007 2007 | Ad van Pelt, spinet | |
Parijs 1763 | |||||
1 | 1e 1f | 9 10 | Menuet in G Menuet in C | 2007 2007 | Ad van Pelt, spinet |
Salzburg 1762 | |||||
2 | 2 | 5 | Menuet in F | 2009 | Laura Bukkems, piano |
3 | 3 | 6 | Allegro in Bes | 2010 | Wilbert den Hertog, orgel |
4 5 | 4 5 | 7 8 | Menuet in F Menuet in F | 2006 2006 | Ad van Pelt, piano |
Salzburg 1763 | |||||
5a 5b | 11 12 | Allegro in C Andante in Bes | 2011 2011 | Ad van Pelt, orgel | |
Sonates voor viool en piano | Parijs 1764 | ||||
6 | 6 | 13 | Vioolsonate in C [nr. 1] | 2011 | Maartje Eijkhoudt, viool Ad van Pelt, orgel |
7 | 7 | 14 | Vioolsonate in D [nr. 2] | 2018 | Anna Hiemstra, viool Ad van Pelt, piano |
8 | 8 | 15 | Vioolsonate in Bes [nr. 3] | 2010 | Maartje Eijkhoudt, viool Ad van Pelt, orgel |
9 | 9 | 16 | Vioolsonate in G [nr. 4] | 2018 | Anna Hiemstra, viool Ad van Pelt, piano |
9a 9b | zie KV 5a zie KV 5b | ||||
Sonates voor viool of fluit en piano | Londen 1764 | ||||
10 11 12 13 14 15 | 10 11 12 13 14 15 | 17 18 19 20 21 22 | Sonate in Bes [nr. 5] Sonate in G [nr. 6] Sonate in A [nr. 7] Sonate in F [nr. 8] Sonate in C [nr. 9] Sonate in Bes [nr. 10] | 2016 2016 2015 2006 2007 2008 | Liselotte Kuling, fluit Ad van Pelt, piano |
23 | Londoner Skizzenbuch | Londen 1764 | |||
15a 15b 15c 15d 15e | 1. Allegro in F 2. Andantino in C 3. Menuet in G 4. Rondo in D 5. Contradans in G | 2006 2006 2006 2006 2006 | Gerrie van Voorden, piano | ||
15f 15g 15h | 6. Menuet in C 7. Preludium in G 8. Contradans in F | 2006 2006 2006 | Ad van Pelt, orgel | ||
15i 15k | 9. Menuet in A 10. Minore in a | 2005 2005 | Jonathan Stam, orgel | ||
15l 15m 15n 15o 15p 15q 15r 15s 15t 15u | 11. Contradans in A 12. Menuet in F 13. Andante in C 14. Andante in D 15. Sonate in g 16. Andante in Bes 17. Andante in g 18. Rondo in C 19. Sonate in F 20. Siciliano in d | 2010 2010 2010 2010 2006 2006 2007 2007 2007 2007 | Ad van Pelt, orgel | ||
15v 15w 15x 15y 15z | 21. Sonate in F 22. Allemande in Bes 23. Sonate in F 24. Menuet in G 25. Gigue in c | 2010 2010 2010 2010 2010 | Ad van Pelt, orgel / piano | ||
15aa 15bb 15cc 15dd 15ee 15ff 15gg 15hh 15ii 15kk | 26. Sonate in Bes 27. Sonate in D 28. Menuet in Es 29. Andante in As 30. Menuet in Es 31. Menuet in As 32. Contradans in Bes 33. Rondo in F 34. Andante in Bes 35. Sonate in Es | 2010 2010 2010 2010 2010 2010 2011 2011 2011 2011 | Ad van Pelt, orgel / piano | ||
15ll 15mm | 36. Presto in Bes 37. Andante in Es | 2011 2011 | Deborah Veerman, piano | ||
15nn | 38. Sonate in F – Fragment [voltooid door Ad van Pelt] | 2011 | Ad van Pelt, piano | ||
15oo 15pp 15qq | 39. Menuet in F 40. Menuet in Bes 41. Menuet in Es | 2011 2011 2011 | Deborah Veerman, piano | ||
15rr | 42. Klavierstuk in C – Fragment [voltooid door Ad van Pelt] | 2011 | Ad van Pelt, piano | ||
15ss | 43. Fuga in a – Fragment | 2012 | Ad van Pelt, orgel | ||
Symfonieën | Londen 1764 | ||||
16 | 16 | 24 | Symfonie in Es [nr. 1] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
16a | Symfonie in a (Odense) {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | niet van Mozart | |||
17 | 17 | Symfonie in Bes [nr. 2] {2 klarinetten, 2 hoorns, fagot, strijkers} | van Leopold Mozart | ||
18 | 18 | Symfonie in Es [nr. 3] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | van K.F. Abel | ||
Symfonieën, klavierwerken, vocale werken | Londeon 1765 | ||||
19 | 19 | 25 | Symfonie in D [nr. 4] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
19a | 26 | Symfonie in F {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. | |
19b | Symfonie in C | verloren gegaan | |||
19c | zie KV 21 | ||||
19d | 27 | Sonate in C voor piano vierhandig | 2009 | Laurens Boom en Ad van Pelt, piano | |
20 | 20 | 28 | Motet in g “God is our Refuge” {4 zangstemmen} | .. | .. |
21 | 19c | 29 | Aria voor tenor “Va, dal furor portata” {met 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
21a | Variaties in A voor piano | verloren gegaan | |||
Symfonie | Den Haag 1765 | ||||
22 | 22 | 30 | Symfonie in Bes [nr. 5] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
Vocaal werk, klavierwerk | Den Haag 1766 | ||||
23 | 23 | 31 | Aria voor sopraan ” Conservati fedele” {met strijkers} | .. | .. |
24 | 24 | 32 | Acht variaties in G over Laat ons juichen, Batavieren | 2005 | Diane Ras, piano |
Klavierwerk | Amsterdam 1766 | ||||
25 | 25 | 33 | Zeven variaties in D over Willem van Nassau | 2006 | Ad van Pelt, orgel |
Sonates voor viool en piano, Quodlibet | Den Haag 1766 | ||||
26 27 28 | 26 27 28 | 34 35 36 | Vioolsonate in Es [nr. 11] Vioolsonate in G [nr. 12] Vioolsonate in C [nr. 13] | 2010 2011 2011 | Maartje Eijkhoudt, viool Ad van Pelt, orgel |
29 | 29 | 37 | Vioolsonate in D [nr. 14] | 2019 | Anna Hiemstra, viool Ad van Pelt, piano |
30 | 30 | 38 | Vioolsonate in F [nr. 15] | .. | .. |
31 | 31 | 39 | Vioolsonate in Bes [nr. 16] | 2019 | Lotte Stikvoort, viool Ad van Pelt, piano |
32 | 32 | 40 | Galimathias musicum (Quodlibet) {klavecimbel, 2 hobo’s, 2 hoorns, fagot, strijkers} | .. | .. |
32a | Das dritte Skizzenbuch | verloren gegaan | |||
Vocaal werk | Parijs 1766 | ||||
33 | 33 | 41 | Kyrie in F {4 zangstemmen, strijkers} | .. | .. |
33a 33b | Soli voor fluit Soli voor cello | verloren gegaan | |||
Klavierwerk | Zürich 1766 | ||||
33B | 42 | Klavierstück in F | 2008 | Laurens Boom, piano | |
33c 33d 33e 33f 33g 33h | Stabat Mater {4 zangstemmen} Klaviersonate in G Klaviersonate in Bes Klaviersonate in C Klaviersonate in F Stuk voor waldhoorn | verloren gegaan 33d – 33g: alleen incipit bekend | |||
33i | zie KV 36 | ||||
Vocaal werk | Seeon 1766 | ||||
34 | 34 | 43 | Offertorium in Festo St. Benedicti “Scande coeli limina” {4 zangstemmen, 2 trompetten, pauken, bas en orgel} | .. | .. |
44 | zie KV 36 | ||||
Opera | Salzburg 1767 | ||||
35 | 35 | 45 | Die Schuldigkeit des ersten Gebotes – Erster Teil eines geistlichen Singspiels (in 3 Teilen) {3 sopranen, 2 tenoren, 2 fluiten, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, trombone, strijkers} | .. | .. |
35a | zie KV 42 | ||||
Vocaal werk | Salzburg 1766 | ||||
36 | 33i | 44 | Recitatief en aria voor tenor “Or che il dover” {met 2 hobo’s, 2 hoorns, 2 fagotten, 2 trompetten, pauken, strijkers} | .. | .. |
Pianoconcerten, opera | Salzburg 1767 | ||||
37 | 37 | 46 | Pianoconcert nr. 1 in F (arr. van sonates van Raupach? en Honauer) {met 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
38 | 38 | 47 | Apollo et Hyacinthus – [Intrada en 9 delen] | .. | .. |
39 | 39 | 48 | Pianoconcert nr. 2 in Bes (arr. van sonates van Raupach en Schobert) {met 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
40 | 40 | 49 | Pianoconcert nr. 3 in D (arr. van sonates van Honauer, Eckard en C.P.E. Bach) {met 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
41 | 41 | 50 | Pianoconcert nr. 4 in G (arr. van sonates van Hanauer en Raupach) {met 2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, strijkers} | .. | .. |
Vocale werken, symfonie | Salzburg 1767 | ||||
41a 41b 41c 41d 41e 41f 41g | Zes Divertimenti Blaasmuziek voor verschillende bezettingen Marsen voor verschillende bezettingen Menuetten voor verschillende bezettingen Fuga voor klavier Vierstemmige fuga Nachtmusik {strijkers} | verloren gegaan | |||
41h 41i 41k | zie KV 67 zie KV 68 zie KV 69 | ||||
42 | 35a | 51 | Grabmusik (Kantate zum Heil. Grab Christi) {sopraan, bas, koor, 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
42a | zie KV 76 | ||||
43 | 43 | 52 | Symfonie in F [nr. 6] {2 hobo’s, (2 fluiten), 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
43a | Duet voor 2 sopranen “Ach, was müssen wir erfahren” (fragment) | niet vermeld in KN | |||
44 | 73u | Antifoon (Introitus) “Cibavit eos” {4 zangstemmen, orgel} | transcripie van muziek van J. Stadlmayer | ||
53 | zie KV 76 | ||||
Symfonieën, sonates, vocaal werk | Wenen 1768 | ||||
45 | 45 | 54 | Symfonie in D [nr. 7] {2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | .. | .. |
45a | 55 | Symfonie in G (Lambach) {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. | |
45b | 56 | Symfonie in Bes [nr. 55] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. | |
46 | Strijkkwintet in Bes | niet van Mozart | |||
46a 46b 46c | zie KV 51 zie KV 50 zie KV 52 | ||||
46d 46e | 57 58 | Sonate in C {viool en contrabas of klavier} Sonate in F {viool en contrabas of klavier} | 2012 2015 | Ad van Pelt, orgel Ad van Pelt, piano | |
47 | 47 | 59 | Offertorium “Veni Sancte Spiritus” {4 zangstemmen, 2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers, orgel} | .. | .. |
47a | zie KV 139 | ||||
47b 47c | Offertorium Concert voor trompet | verloren gegaan | |||
47d 47e | zie KV 49 zie KV 53 | ||||
Symfonie, mis, zangspel | Wenen 1768 | ||||
48 | 48 | 60 | Symfonie in D [nr. 8] {2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | .. | .. |
49 | 47d | 61 | Missa Brevis in G [nr. 1] {4 zangstemmen, strijkers, orgel} | .. | .. |
50 | 46b | 62 | Bastien und Bastienne. Zangspel in één acte [Intrada en 16 delen] | .. | .. |
11. Meiner Liebsten schöne Wangen | 2010 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano | |||
Opera, liederen, klavierwerk | Wenen 1768 | ||||
51 | 46a | 63 | La finta semplice – Opera buffa in drie actes [Ouverture en 26 delen] | .. | .. |
24. Aria “Che scompiglio” (Acte 3, scene 2, nr. 24) | 2014 | Eline van der Bijl, mezzosopraan Orkest van het Groene Hart o.l.v. Jim Roodnat | |||
52 | 46c | Lied “Daphne, deine Rosenwangen” | 2010 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano | |
53 | 47e | 64 | Lied “Freude, Königin der Weisen” | 2010 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano |
54 | 547b | 65 | Variaties op een Allegretto {piano} | 2006 | Ad van Pelt, orgel |
66 | zie KV 139 | ||||
Sonates voor viool en piano | |||||
55 | Vioolsonate in F | 2018 | Anna Hiemstra, viool Ad van Pelt, piano | ||
56 57 58 59 60 | Vioolsonate in C Vioolsonate in F Vioolsonate in Es Vioolsonate in c Vioolsonate in e | niet van Mozart | |||
61 | Vioolsonate in A | van Raupach | |||
Menuetten, Cassationen | Salzburg 1769 | ||||
61a 61b 61c 61d 61e 61f | zie KV 65 zie KV 65a zie KV 70 zie KV 103 zie KV 104 zie KV 105 | ||||
61g/I | 80 | Menuet in A {piano} | .. | .. | |
61g/II | 103 | Menuet in C {piano} | 2010 | Ad van Pelt, piano | |
61h | 67 | Zes Menuetten {2 fluiten, 2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, strijkers} | .. | .. | |
62 | 62 | 68 | Cassation (Marche) in D – gebruikt in “Mitridate” | .. | .. |
62a | zie KV 100 | ||||
63 | 63 | 69 | Cassation [nr. 1] (Final-Musik) in G {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | 2018 | Gouwe Hart Orkest o.l.v. Jacques van der Meer |
63a | zie KV 99 | ||||
64 | 64 | Menuet in D {2 hoorns, strijkers} | niet in KN vermeld | ||
Missen, menuetten | Salzburg 1769 | ||||
65 | 61a | 70 | Missa Brevis in d [nr. 2] {4 zangstemmen, strijkers, orgel} | .. | .. |
65a | 61b | 71 | Zeven Menuetten met Trio {2 violen, cello} | 2018 | Ruth Houtman, viool Tomasz Plusa, viool Tara Kumar, cello |
66 | 66 | 72 | Missa in C [nr. 3] “Dominicus-Messe” {4 zangstemmen, 2 trompetten, strijkers, orgel} | .. | .. |
66a 66b | zie KV 117 zie KV 141 | ||||
66c 66d 66e | Symfonie in D Symfonie in Bes Symfonie in Bes | verloren gegaan (alleen incipit bekend) | |||
Kerksonates | Salzburg 1771 | ||||
67 68 | 41h 41i | 104 105 | Kerksonate nr. 1 in Es Kerksonate nr. 2 in Bes | 2017 2017 | Ruth Houtman, viool Helmut Riebl, viool Tara Kumar, cello Ad van Pelt, orgel |
69 | 41k | 106 | Kerksonate nr. 3 in D | 2018 | Ruth Houtman, viool Tomasz Plusa, viool Tara Kumar, cello Ad van Pelt, orgel |
Vocale werken, symfonieën | Salzburg 1769 | ||||
70 | 61c | 73 | Recitatief en aria voor sopraan “A Berenice” en “Sol nascente” {met 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
74 75 76 77 78 79 80 | zie KV 73 zie KV 94 zie KV 99 zie KV 100 zie KV 117 zie KV 141 zie KV 61/gI | ||||
Vocale werken | Salzburg 1770 | ||||
71 | 71 | 81 | Aria voor tenor “Ah (O), piu tremar non voglio” (fragment) {met 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
72 | 72 | 82 | Offertorium pro Festo St. Joannis baptistae “Inter natos mulierum” {4 zangstemmen, strijkers, orgel} | .. | .. |
Klavierwerk | Verona 1770 | ||||
72a | 83 | Veroneser Allegro in G (fragment) {klavier} | 2016 | Ad van Pelt, orgel | |
Symfonie | Salzburg 1769 | ||||
73 | 73 | 74 | Symfonie in C [nr. 9] (2 hobo’s, (2 fluiten), 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | .. | .. |
73a | zie KV 143 | ||||
73A | Aria “Misero tu non sei” | verloren gegaan | |||
73b 73c 73d 73e 73f | zie KV 78 zie KV 88 zie KV 79 zie KV 77 zie KV 80 | ||||
73g 73h 73i 73k 73l | zie KV 123 zie KV 94 zie KV 89aI zie KV 89 zie KV 81 | ||||
73m 73n 73o 73p 73q | zie KV 97 zie KV 95 zie KV 82 zie KV 83 zie KV 84 | ||||
73r 73s 73t 73u 73v | zie KV 89aII zie KV 85 zie KV 122 zie KV 44 zie KV 86 | ||||
Klavierwerk | Verona 1770 | ||||
73w | 84 | Fuga voor piano in D (fragment) | 2012 | Ad van Pelt, orgel | |
73x | 14 Canon-studies | niet in KN vermeld | |||
Symfonie | Milaan 1770 | ||||
74 | 74 | 85 | Symfonie in G [nr. 10] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
74a | zie KV 87 | ||||
Vocaal werk, symfonie | Salzburg 1771 | ||||
74b | 107 | Aria voor sopraan “Non curo l’affetto” {met 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. | |
74c 74d 74e 74f | zie KV 118 zie KV 108 zie KV 109 zie KV 72 | ||||
74g | Symfonie in Bes {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} [?] | niet van Mozart | |||
75 | 75 | 108 | Symfonie in F [nr. 42] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
75b | zie KV 110 | ||||
Symfonie | Wenen 1767 | ||||
76 | 42a | 53 | Symfonie in F [nr. 43] {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
Vocale werken | Milaan 1770 | ||||
77 | 73e | 86 | Recitatief en aria voor sopraan “Misero me” en “Mesero pargoletto” (met 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
78 | 73b | 87 | Aria voor sopraan “Per pietà, bell’ idol mio” {met 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
79 | 73d | 88 | Scène (Recitatief en aria) voor sopraan “O temerario Arbace” en “Per quel paterno amplesso” {met 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
Strijkkwartet | Salzburg 1770 | ||||
80 | 73f | 89 | Strijkkwartet in G [nr.1] | 2012 | Ruth Houtman, viool Laura Bruggen, viool Claire Fahy, altviool Inja Botden, cello |
Symfonie, vocale werken | Rome 1770 | ||||
81 | 73l | 90 | Symfonie in D [nr. 44] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
82 | 73o | 91 | Aria voor sopraan “Se ardire, e sperenza” {met 2 fluiten, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
83 | 73p | 92 | Aria voor sopraan “Se tutti i mali miei” {met 2 hobo’s, 2 trompetten, strijkers} | .. | .. |
Symfonie | Milaan 1770 | ||||
84 | 73q | 93 | Symfonie in D [nr. 11] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
Vocale werken | Bologna 1770 | ||||
85 | 73s | 94 | Miserere in a {alt, tenor, bas, orgelcontinuo} | .. | .. |
86 | 73v | 95 | Antifoon in d “Quaerite primum regnum Dei” {sopraan, alt} | .. | .. |
Opera, vocaal werk | Milaan 1770 | ||||
87 | 74a | 96 | Mitridate, Rè di Ponto – Opera seria in drie acten | .. | .. |
88 | 73c | 97 | Aria voor sopraan “Fra cento affanni” {2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, strijkers} | .. | .. |
Vocaal werk, canons | Salzburg 1772 | ||||
89 | 73k | 123 | Kyrie in G voor 5 sopranen (canon) | .. | .. |
89aI | 124 | Canon in A voor 4 blazers | .. | .. | |
89aII | 125 | Vier raadselcanons | .. | .. | |
Vocaal werk | Salzburg 1771 | ||||
90 | 90 | 109 | Kyrie in d {4 zangstemmen en basso continuo} | .. | .. |
90a | zie KV 116 | ||||
91 | 186i | Kyrie in D (fragment) {4 zangstemmen, strijkers, orgel} | niet van Mozart | ||
92 | Salve Regina {4 solostemmen, 2 hoorns, strijkers, orgel} | niet van Mozart | |||
93 | Psalm “De profundis clamavi” {4 zangstemmen, strijkers, orgel} | van C.G. Reutter | |||
Klavierwerk | Salzburg 1769 | ||||
94 | 73h | 75 | Menuet in D {voor klavier} | 2006 | Ad van Pelt, piano |
Symfonieën | Rome 1770 | ||||
95 | 73n | 98 | Symfonie in D [nr. 45] {2 fluiten of 2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
Milaan 1771 | |||||
96 | 111b | 110 | Symfonie in C [nr. 46] {2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | .. | .. |
Rome 1770 | |||||
97 | 73m | 99 | Symfonie in D [nr. 47] {2 hobo’s, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | .. | .. |
98 | Symfonie in F [nr. 48] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | niet van Mozart | |||
Cassationen | Salzburg 1769 | ||||
99 | 63a | 76 | Cassation in Bes [nr. 2] {2 hobo’s, 2 hoorns, strijkers} | .. | .. |
100 | 62a | 77 | Cassation of “Serenade nr. 1” (Final-Musik) in D {2 hobo’s (2 fluiten), 2 hoorns, 2 trompetten, strijkers} | .. | .. |
100 101 102 103 104 | zie KV 122 zie KV 123 zie KV 143 zie KV 61gII zie KV 67 | ||||
105 106 107 108 109 110 | zie KV 68 zie KV 69 zie KV 74b zie KV 75 zie KV 90 zie KV 96 | ||||
Verder naar KV 101 tot 200 | ************************* |
Toelichting bij enkele van de uitgevoerde werken:
Kerksonates (KV 67, 68, 69) – In de jaren 1767 tot 1780 schreef Mozart zeventien Kerksonates. Deze werken schreef hij vrijwel allemaal voor enkele strijkers en orgel. Vanaf Sonate nr. 12 heeft hij ook hobo’s en trompetten aan deze bezetting toegevoegd, in twee gevallen bovendien ook pauken. Mozart schreef deze kerksonates, die ook wel Epistelsonates worden genoemd, in de periode waarin hij in dienst was van Aartsbisschop Colloredo van Salzburg.