Was zoon van de organist Antoine Lefébure-Wély, organist van de Église Saint-Roch in Parijs, met een orgel van Cliquot uit 1770. Dit orgel werd in de jaren na 1840 verbouwd door Cavaillé-Coll. Na het overlijden van Antoine (1831) volgde Louis hem op, zodat deze reeds op 13-jarige leeftijd titularis was van deze kerk. In 1835 behaalde hij aan het Conservatoire van Parijs de eerste prijs voor orgel. Van 1847 tot 1857 was hij organist van de Madeleine te Parijs, alwaar hij een prachtig orgel van Cavaillé-Coll bespeelde. In het jaar 1857 nam hij afscheid van de Madeleine, omdat hij zich volledig op het componeren wilde toeleggen. Hij werd opgevolgd door Camille Saint-Saëns. Lefébure-Wély bleef echter de favoriete componist van Cavaillé-Coll, zodat hij nog regelmatig nieuwe orgels van deze beroemde orgelbouwer inspeelde. In 1863 werd hij benoemd tot organist van het nieuwe Cavaillé-Coll-orgel (1862) in de Saint-Sulpice. Deze post verkreeg hij mede dankzij Cavaillé-Coll. Vanaf dat moment ontwikkelde hij zijn stijl meer en meer in de richting van de Franse symfonische stijl, met hoog ontwikkelde vormen zoals we die kennen van Franck.
De complete orgel- en harmoniumwerken worden uitgevoerd vanaf 2014. Het is de bedoeling dat hieronder een min of meer complete lijst met de orgel- en harmoniumwerken komt te staan. In totaal zijn uit de onderstaande lijst met werken, met een totale omvang van zo’n 1100 pagina’s bladmuziek, op dit moment al zo’n 550 pagina’s uitgevoerd.
Op 11 oktober 2014 vond in de Opstandingskerk te Woerden een Lefébure-Wély-festival plaats. Een groot aantal werken van hem werd uitgevoerd. Belangstellende organisten en harmoniumspelers konden zich hiervoor opgeven. De spelers konden werken uit de onderstaande lijst kiezen. Het concert duurde van 10.00 tot 19.00 uur.
De afgelopen jaren stonden de volgende werken op onze programma’s:
2022
Élévation, uit Six Morceaux (opus 38.2) – Ad van Pelt – Torenpleinkerk, Vleuten
Élévation ou Communion, uit Livraison 2 van L’Organiste Moderne (1867) – Ad van Pelt – Pieterskerk, Breukelen
2021
Fantaisie sur La Flûte enchantée de Mozart (1865) – Ad van Pelt – St. Lambertuskerk, Mheer
2019
Élévation en Marche Militaire, uit Six Morceaux (opus 38.3 en 38.4) – Ad van Pelt – Oude Kerk, Zoetermeer
Livraison 7, uit L’Organiste Moderne (1867) – Marnix van der Ploeg – Petruskerk, Woerden
2018
Livraison 6, uit L’Organiste Moderne (1867) – Marnix van der Ploeg – Petruskerk, Woerden
Six Morceaux (89-94), uit La Sainte Chapelle (opus 187) en Venite adoremus, uit Soirée de l’Organiste (1869) – Ad van Pelt – O.L.V. Geboortekerk, De Meije
2017
Offertoire [Introduction – Prière], uit Meditaciones Religiosas (opus 122) – Ad van Pelt – Oude Kerk, Zoetermeer
Livraison 5 uit l’Office Catholique (opus 148) – Arie Schüller, harmonium – Petruskerk, Woerden
Grand Offertoire in A, uit Six Offertoires (opus 35.5) – Herman van Vliet – Petruskerk, Woerden
Marche, uit Six Morceaux (opus 39.1) – Ad van Pelt – Sint Janskerk, Gouda
2016
Suite IV uit La Sainte Chapelle (opus 187) – Dick van Dijk – Torenpleinkerk, Vleuten
Offertoire – Grand Choeur, uit Meditaciones Religosas (opus 122) – Ad van Pelt – Petruskerk, Woerden
Meer informatie: Lefébure-Wély op Wikipedia (Frans)
Hier volgt een overzicht van de werken voor orgel en harmonium van Lefébure-Wely
In het overzicht staan de organisten met hun oornaam genoemd. Hier ook hun achternamen:
Ad van Pelt, Arie Hardijzer, Arie Schüller, Dick van Dijk, Erick Versloot, Erik Jan Eradus, George Pluimakers, Hans van Vliet, Henny Oskam, Herman van Vliet, Jenneke den Hertog, Kees Geuze, Marnix van der Ploeg, Richt Bouma, Robert Hoogenboom, Sjaak Warnaar, Sjoerd Plantenga, Tommy van Doorn, Wannes Vandenhoeven (B), Warno Ruting.
Het teken * geeft aan dat het werk is uitgevoerd op een harmonium.
Opus | Jaar | Werk | – | Organist |
---|---|---|---|---|
Fase 1 – Organist van de Église Saint-Roch (1831-1846) | ||||
7 | 1840 | Fantaisie brillante sur des motifs de Norma (Bellini) – pour le Poïkilorgue, ou orgue expressif | .. | .. |
1844 | Méthode pour harmonium | |||
No. 1-3 | .. | .. | ||
No. 4. Andante | 2015 | Kees | ||
No. 5-12 | .. | .. | ||
19 | c.1844 | Leçons Méthodiques pour Orgue-Mélodium | .. | .. |
28 | 1844 | Douze Pensées Musicales (harmonium) | ||
Suite 1 (no. 1-6) | 2015 | Dick | ||
Suite 2 (no. 7-12) | 2015 | Dick | ||
29 | c.1844 | Fantaisie sur Guillaume Tell (harmonium) – Hommage à G. Rossini | .. | .. |
31 | c.1845 | Air du Barbier de Séville (Rossini) – arrangé pour l’harmonium | .. | .. |
34 | 1845 | Six Offertoires pour Orgue | ||
Offertoire no. 1 | .. | .. | ||
Offertoire no. 2 | .. | .. | ||
Offertoire no. 3 | .. | .. | ||
Offertoire no. 4 | .. | .. | ||
Offertoire no. 5 | .. | .. | ||
Offertoire no. 6 | 2014 | Robert | ||
35 | 1845 | Six Grands Offertoires | ||
Grand Offertoire no. 1 | 2014 | Sjaak | ||
Grand Offertoire no. 2 | .. | .. | ||
Grand Offertoire no. 3 | .. | .. | ||
Grand Offertoire no. 4 | .. | .. | ||
Grand Offertoire no. 5 | 2017 | Herman | ||
Grand Offertoire no. 6 | 2015 | Herman | ||
38 | c.1846 | Six Morceaux pour l’Orgue – 3 Marches et 3 Élévations | ||
1. Marche | 2017 | Ad | ||
2. Élévation | 2022 | Ad | ||
3. Élévation | 2019 | Ad | ||
4. Marche militaire | 2019 | Ad | ||
5. Élévation | .. | .. | ||
6. Marche | .. | .. | ||
40 | c.1846 | Fantaisie sur la Sonnambula de Bellini (harmonium) | .. | .. |
Fase 2 – Organist van de Madeleine (1847-1857) | ||||
1848 | Fantaisie pour orgue expressif | .. | .. | |
50 | 1852 -58 | Les Chants du Soir – Morceaux pour orgue expressif | ||
1-1. Un rêve de jeune age | .. | .. | ||
1-2. Barcarolle | .. | .. | ||
1-3. Prière | 2015 | Kees | ||
1-4. La Noce Bretonne | .. | .. | ||
2-1. Méditation | .. | .. | ||
2-2. La rentree du troupeau | .. | .. | ||
2-3. Melancolie | .. | .. | ||
2-4. Sur la montagne | .. | .. | ||
51 | c.1852 | Quatre pièces pour orgue | ||
1. Élévation | .. | .. | ||
2. Élevation | .. | .. | ||
3. Communion | .. | .. | ||
4. Offertoire funèbre | .. | .. | ||
92 | 1856 | Romance sans paroles (pour Orgue d’Alexandre) | .. | .. |
95 bis | 1856 | Les veilleurs de nuit (episode musical pour orgue melodium ou expressif) | .. | .. |
96 | 1856 | Élégie (pour orgue melodium) | .. | .. |
97 | 1855 | Grande fantaisie de concert sur Der Freischütz de Carl Maria von Weber (pour piano ou harmonium) | .. | .. |
104 | 1856 | 1re Suite de morceaux de Salon (pour l’harmonicorde) | ||
1. Pélérinage | .. | .. | ||
2. Le Retour des Épousés | .. | .. | ||
3. La désespérance | 2014 | Wannes * | ||
4. Air de ballet | .. | .. | ||
5. Montagnarde | .. | .. | ||
6. Marche des Gardes | .. | .. | ||
1857 | 2e Suite de morceaux de Salon (pour l’harmonicorde) | |||
1. L’Angelus | .. | .. | ||
2. Roma | .. | .. | ||
3. Naples. La Prière sur le Vesuve | .. | .. | ||
4. Rêverie | .. | .. | ||
5. Invocation | .. | .. | ||
6. Naples. Tarantelle | .. | .. | ||
120 | 1857 | Caprice originale (pour deux harmonicordes) | .. | .. |
1857 | Offertoire en sol mineur | .. | .. | |
1857 | Prière | 2014 | Sjoerd | |
Fase 3 – Geen betrekking als organist (1858-1862) | ||||
122 | 1858 | Meditaciones Religiosas | ||
1. Andante | 2014 | Sjoerd | ||
2. Offertoire “Grand Choeur” | 2016 | Ad | ||
3. Récit de Hautbois ou de Trompette harmonique | 2014 | Sjoerd | ||
4. Marche | 2014 | Sjoerd | ||
5. Andante | 2014 | Sjoerd | ||
6. Fugue | 2014 | Sjoerd | ||
7. Andante “Choeur de Voix humaines” | 2014 | Sjoerd | ||
8. Sortie Grand Choeur | 2014 | Sjoerd | ||
9. Marche funèbre | 2014 | Sjoerd | ||
10. Offertoire (Introduction – Prière) | 2017 | Ad | ||
123 | 1858 | 3e Suite de Morceaux pour harmonicorde | ||
1. La Prise de Voile | 2014 | Wannes * | ||
2. Le Guet | .. | .. | ||
3. L’Ange du Sommeil | .. | .. | ||
4. La Nuit de Noël | .. | .. | ||
5. Romance sans paroles | .. | .. | ||
6. La Provençale | .. | .. | ||
139 | 1859 | Les Noces Basques (harmonium ou harmonicorde) | .. | .. |
148 | 1860 | L’Office Catholique – 120 Morceaux divisés en dix Suites | ||
Suite 1 (no. 1-12) | 2014 | Erik Jan * | ||
Suite 2 (no. 13-24) | 2014 | Arie H. | ||
Suite 3 (no. 25-36) | 2014 | Erik Jan | ||
Suite 4 (no. 37-48) | 2014 | Erik Jan * | ||
Suite 5 (no. 49-60) | 2017 | Arie S. * | ||
Suite 6 (no. 61-72) | .. | .. | ||
Suite 7 (no. 73-84) | 2014 | George | ||
Suite 8 (no. 85-96) | .. | .. | ||
Suite 9 (no. 97-108) | .. | .. | ||
Suite 10 (no. 109-120) | .. | .. | ||
c.1863 | Six Morceaux faciles, in Le Trésor des Chapelles | .. | .. | |
Fase 4 – Organist van de Saint-Sulpice (1863-1869) | ||||
164 | 1865 | Un Rêve à Rome. Mélodie (pour harmonium) | .. | .. |
166 | 1865 | Boléro de Concert (pour orgue expressif ou orgue sans pédale obligée) | 2014 | Erick |
1865 | Fantaisie sur la Flûte enchantée (Mozart) – pour orgue ou harmonium | 2021 | Ad | |
1866 | Les Chants du foyer, [4] morceaux pour harmonium | |||
1. Andantino | .. | .. | ||
2. Cantabile | .. | .. | ||
3. Andantino | .. | .. | ||
4. Marche | .. | .. | ||
1867 | L’Organiste Moderne – Livraisons 1-12 | |||
1-1. Pastorale | 2014 | Tommy | ||
1-2. Verset de la Pentecôte | 2014 | Tommy | ||
1-3. Verset | 2014 | Tommy | ||
1-4. Communion | 2014 | Kees | ||
1-5. Offertoire | 2014 | Tommy | ||
2-1. Élévation ou Communion | 2022 | Ad | ||
2-2. Verset | 2014 | Tommy | ||
2-3. Offertoire | .. | .. | ||
3-1. Communion | .. | .. | ||
3-2. Fugue | .. | .. | ||
3-3. Offertoire | .. | .. | ||
4-1. Offertoire | .. | .. | ||
4-2. Verset | 2014 | Hans | ||
4-3. Élévation ou Communion | .. | .. | ||
5-1. Offertoire | .. | .. | ||
5-2. Pastorale à la messe d’un mariage | .. | .. | ||
6-1. Procession “Adoro te” | 2018 | Marnix | ||
6-2. Marche | 2018 | Marnix | ||
7-1. Morceau à une messe d’un mariage | 2019 | Marnix | ||
7-2. Sortie | 2019 | Marnix | ||
8-1. Sortie | 2014 | Arie H. | ||
8-2. Prélude | 2014 | Sjaak | ||
8-3. Verset | 2014 | Hans | ||
8-4. Élévation ou Communion | .. | .. | ||
9-1. Scène pastorale | .. | .. | ||
9-2. Noël varié | .. | .. | ||
10-1. Offertoire | .. | .. | ||
10-2. Verset | .. | .. | ||
11-1. Sortie | 2014 | Sjaak | ||
11-2. Fugue | .. | .. | ||
11-3. Élévation ou Communion | .. | .. | ||
12-1. Offertoire | 2014 | Erik Jan | ||
12-2. Fugue | 2014 | Erik Jan | ||
12-3. Marche | 2014 | Erik Jan | ||
1867 | Fireside harmonies | |||
1. Prière | .. | .. | ||
2. Berceuse | .. | .. | ||
3. Pastorale | .. | .. | ||
4. Romance sans paroles | .. | .. | ||
5. Rêverie | .. | .. | ||
6. Marche | .. | .. | ||
179 | 1868 | Les Caquets du Couvent – Esquisse symphonique | .. | .. |
183 | 1868 | Nuits napolitaines – Six Morceaux de salon (harmonium) | ||
1. Soupirs et regrets | 2014 | Tommy * | ||
2. Prière à la Madone | 2014 | Tommy * | ||
3. Carnaval “Pifferari” | 2014 | Tommy * | ||
4. Dernière Espérance | 2014 | Tommy * | ||
5. Sur le Golfe | 2014 | Tommy * | ||
6. La Ronde du Gardes du Roi | 2014 | Tommy * | ||
187 | 1869 | La Sainte Chapelle 1 : Vade-mecum de l’Organiste | ||
Suite 1. – 10 Morceaux en ut [nrs. 1-10] | 2014 | Jenneke | ||
Suite 2. – 10 Morceaux en sol [nrs. 11-20] | 2014 | Richt | ||
Suite 3. – 10 Morceaux en re [nrs. 21-30] | 2014 | Dick | ||
Suite 4. – 10 Morceaux en la [nrs. 31-40] | 2016 | Dick | ||
Suite 5. – 10 Morceaux en fa [nrs. 41-50] | 2014 | Warno | ||
Suite 6. – 10 Morceaux en si bémol [nrs. 51-60] | 2014 | Henny | ||
Suite 7. – 10 Morceaux en mi bémol [nrs. 61-70] | 2014 | Arie S. * | ||
6 Morceaux en la mineur [nrs. 71-76] | 2014 | Arie S. * | ||
6 Morceaux en mi mineur [nrs. 77-82] | 2014 | Arie S. * | ||
6 Morceaux en si mineur [nrs. 83-88] | 2014 | Arie S. * | ||
6 Morceaux en ré mineur [nrs. 89-94] | 2018 | Ad | ||
6 Morceaux en sol mineur [nrs. 95-100] | .. | .. | ||
6 Morceaux en ut mineur [nrs. 101-106] | .. | .. | ||
1869 | La Sainte Chapelle 2 : Les Grandes Orgues – Vade Mecum des Eglises | |||
8 Morceaux en ut [+ 9 Préludes] | 2014 | Arie S. * | ||
8 Morceaux en sol [+ 7 Préludes] | .. | .. | ||
8 Morceaux en re [+ 4 P] | .. | .. | ||
8 Morceaux en la [+ 6 P] | .. | .. | ||
8 Morceaux en mi [+ 5 P] | .. | .. | ||
8 Morceaux en fa [+ 5 P] | .. | .. | ||
8 Morceaux en si bémol [+ 2 P] | .. | .. | ||
8 Morceaux en mi bémol [+ 4 P] | .. | .. | ||
8 Morceaux en la bémol [+ 3 P] | .. | .. | ||
7 Morceaux en la mineur [+ 2 P] | .. | .. | ||
7 Morceaux en mi mineur [+ 4 P] | .. | .. | ||
7 Morceaux en si mineur [+ 3 P] | .. | .. | ||
7 Morceaux en re mineur [+ 1 P] | .. | .. | ||
7 Morceaux en sol mineur [+ 1 P] | .. | .. | ||
7 Morceaux en ut mineur [+ 1 P] | .. | .. | ||
7 Morceaux en fa mineur [+ 4 P] | .. | .. | ||
1869 | Soirées de l’Organiste | |||
6. Les Gardes du Roi | .. | .. | ||
9. Montagnarde | .. | .. | ||
20. Venite adoremus | 2018 | Ad | ||
190 | 1869 | Le Chant du Cygne – Romance sans paroles (harmonium) | 2014 | Wannes * |
Overige werken van Lefébure-Wély | ||||
.. | O Salutaris {sopraan en harmonium} | 2014 | Astrid Lammers, sopraan Erik Jan * |
Bovendien worden sinds 2018 orgelwerken van Antoine Lefébure-Wély (1756-1831) uitgevoerd.
Antoine was de vader van Louis.
Jaar | Werk | Datum | Organist |
---|---|---|---|
1823 | Recueil de tous les airs consacrés pour le temps de Noël | ||
1. Fugue pour le Jour de Noël | .. | .. | |
9. Ancien noël. Grand Choeur | 2018 | Ad | |
c.1825 | Recueil de Pièces d’Orgue | ||
1. Sortie du Clergé après le Salut | 2018 | Ad | |
2. Sortie | 2019 | Ad | |
3. Sortie | 2019 | Ad | |
4. Sortie | 2018 | Ad |