Periode 1786 tot 1791 | KV 1-100 KV 101-200 KV 201-300 KV 301-400 KV 401-500 KV 501-600 KV 601-626 |
KV | K6 | Werk | Jaar | Musici |
---|---|---|---|---|
Klavierwerk, pianotrio, pianoconcert | ||||
501 | 501 | 5 Variaties voor piano-vierhandig over een Andante in G | … | .. |
501a | Triodeel in Bes {piano, viool, cello} (fragment) = Anh. 51 | … | … | |
502 | 502 | Trio in Bes {piano, viool, cello} [Pianotrio no. 3] | … | … |
502a | Concertdeel voor piano in C (fragment) {Begeleiding als KV 503} = Anh. 60 | … | … | |
503 | 503 | Pianoconcert in C [nr. 25] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
Symfonie, vocaal werk, lied met piano | ||||
504 | 504 | Symfonie in D [nr. 38] (Praagse Symfonie) {2 fluiten, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
504a | Symfonie-deel in G (fragment) = Anh. 105 | … | … | |
505 | 505 | Scène met Rondo “Ch’io mi scordi di te’ en “Non temer, amato bene” voor sopraan {2 klarinetten, 2 fagotten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
506 | 506 | Lied der Freiheit “Wer unter eines Mädchens Hand” met piano | … | … |
506a | Studieschrift voor Thomas Attwood | |||
Canons, dansen, klavierwerk | ||||
507 | 507 | Canon “Heiterkeit und leichtes Blut” (tekst Härtel) voor 2 sopranen, tenor | … | … |
508 | 508 | Canon “Auf das Wohl aller Freunde” (tekst Härtel) voor 2 sopranen, tenor | … | … |
508A | Driestemmige canon in perpetuo | … | … | |
508a | Acht canons voor 2 en 3 stemmen | … | … | |
509 | 509 | 6 Duitse Dansen {2 fluiten, piccolo, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
509 | 509 | 6 Duitse Dansen voor piano | 2007 | Ad van Pelt, orgel |
509a | zie KV 232 | |||
509b | Lustspel “Der Salzburger Lump in Wien” (ontwerp) | |||
509c | Lustspel “Die Liebesprobe” (ontwerp) | |||
510 | 9 Contradansen of Quadrillen {2 hobo’s (2 fluiten), 2 “Pickelflöten”, 2 klarinetten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} – Componist onbekend = Anh. 293b | .. | .. | |
511 | 511 | Rondo voor piano in a [nr. 3] | 2006 | Cees van der Poel, orgel |
Vocale werken, rondo voor hoorn en orkest | ||||
512 | 512 | Recitatief en aria voor bas “Alcandro, lo confesso” en “Non so, d’onde viene” {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
513 | 513 | Aria voor bas “Mentre ti lascio, o figlia” {fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
514 | 386b/2 | Rondo voor hoorn {slotdeel van Hoornconcert KV 412} | 2006 | Arnold van Poeteren, hoorn Ad van Pelt, piano |
Kwintetten | ||||
514a | Strijkkwintetdeel in Bes (fragment) = Anh. 80 | … | … | |
515 | 515 | Strijkkwintet in C [nr. 3] | … | … |
515a | Strijkkwintetdeel in F (fragment) = Anh. 87 | … | … | |
515b | zie KV 228 | |||
515c | Strijkkwintetdeel in a (fragment) = Anh. 79 | … | … | |
516 | 516 | Strijkkwintet in g [nr. 4] | … | … |
516a | Strijkkwintetdeel in g (fragment) = Anh. 86 | … | … | |
516b | zie KV 406 | |||
516c | Kwintetdeel in Bes {klarinet, 2 violen, altviool, cello} (fragment) = Anh. 91 | 2014 | Erica Langereis, klarinet Ruth Houtman, viool Laura Bruggen, viool Tom Moonen, altviool Frank Wakelkamp, cello | |
516d | Rondo in E {klarinet, 2 violen, altviool, contrabas} (fragment) | … | … | |
516e | Rondo {klarinet, 2 violen, altviool, cello} (fragment) = Anh. 89 | … | … | |
516f | Muzikaal dobbelspel [Menuetto und Kontratanz] | 2020 | Ad van Pelt, piano | |
Liederen met piano | ||||
517 | 517 | Die Alte “Zu meiner Zeit” | … | … |
518 | 518 | Die Verschweigung “Sobald Damötas Chloen sieht” | … | … |
519 | 519 | Das Lied der Trennung “Die Engel Gottes weinen” | … | … |
520 | 520 | Als Luise die Briefe ihres ungetreuen Liebhabers verbrannte “Erzeugt von heisser Phantasie” | 2007 | Iris Giel, sopraan Annemarie de Boer, piano |
Klavierwerk, diverse werken | ||||
521 | 521 | Sonate voor piano-vierhandig in C | … | … |
522 | 522 | Ein musikalischer Spass (Dorfmusikantensextett) {2 hoorns, strijkers} | … | … |
522a | Rondo {2 hoorns, strijkers} (fragment) = Anh. 108 | … | … | |
Liederen met piano, serenade | ||||
523 | 523 | Abendempfindung “Abend ist’s” | … | … |
524 | 524 | An Chloe “Wenn die Lieb’ aus deinen blauen, hellen, off’nen Augen sieht” | … | … |
525 | 525 | Eine kleine Nachtmusik in G voor strijkers [Serenade nr. 13] | 2011 | Ruth Houtman, viool Helmut Riebl, viool Claire Fahy, altviool Frank Wakelkamp, cello Jos Tieman, contrabas |
525a | Larghetto in C (fragment) {strijkers} = Anh. 69 | … | … | |
Vioolsonate, opera, vocaal werk | ||||
526 | 526 | Vioolsonate in A [nr. 35] | … | … |
526a | Sonatedeel voor piano en viool in A (fragment) = Anh. 50 | … | … | |
527 | 527 | Don Giovanni – Dramma giocoso in 2 acten {8 zangstemmen, koren, 2 fluiten, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorn, 2 trompetten, 3 trombones, pauken, mandoline, strijkers, continuo} [Ouvertüre en 24 delen] | … | … |
7. Duettino “Là ci darem la mano” (acte 1, scene 9, no. 7) | 2014 | Anke Smits, sopraan Ron Kuijper, bas Orkest van het Groene Hart o.l.v. Jim Roodnat | ||
528 | 528 | Scène voor sopraan “Bella mia fiamma” en “Resta, o cara” {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
Liederen met piano | ||||
529 | 529 | Des kleinen Friedrichs Geburtstag “Es war einmal, ihr Leutchen” | 2009 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano |
530 | 530 | Das Traumbild “Wo bist du, Bild” | … | … |
531 | 531 | Die kleine Spinnerin “Was spinnst du” | 2008 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano |
532 | 532 | Terzet voor sopraan, tenor en bas “Grazie ang’inganni tuoi” {fluit, 2 klarinetten, 2 hoorns, 2 fagotten, contrabas} | … | … |
533 | 533 | Allegro in F en Andante in Bes voor piano [nr. 15] (inclusief als slotdeel de 2e versie van KV 494) | … | … |
534 | 534 | Contredans in D “Das Donnerwetter” {2 hobo’s, 2 hoorns, kleine fluit, trommel, strijkers} | 2007 | Sanne Jonker, viool Anneke Schimmel, viool Erik-Jan Verweij, cello Bert ten Hoeve, orgel |
535 | 535 | Contradans “La Bataille” in C {2 klarinetten, fagot, clarino, trommel, strijkers} | 2012 | Ad van Pelt, piano |
535a | Drie contradansen voor orkest | 2012 | Ad van Pelt, piano | |
535b | Contradans in Bes (fragment) {fluit, hobo, fagot, hoorn, strijkers} = Anh. 107 | … | … | |
536 | 536 | 6 Duitse dansen {2 fluiten, flautino, 2 hobo’s (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
537 | 537 | Pianoconcert in D (Krönungskonzert) [nr. 26] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
537a | Concertdeel voor piano in D (fragment) = Anh. 57 | … | … | |
537b | Concertdeel voor piano in d (fragment) = Anh. 61 | … | … | |
537c | zie KV 491a = Anh. 62 | |||
537d | Aria voor tenor “Ich folge dir, verklärter Held” van C.P.E. Bach, bewerking van Mozart = Anh. 109g | … | … | |
538 | 538 | Aria voor sopraan “Ah se in ciel, benige stelle” {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
539 | 539 | Een Duits oorlogslied “Ich möchte wohl der Kaiser sein” {piccolo, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, bekken, grote trommel, strijkers} | … | … |
540 | 540 | Adagio voor piano in b | … | … |
KV 540a-540c – Voor de Weense opvoering van Don Giovanni nagecomponeerd | ||||
540a | Aria van Don Ottavio “Dalla sua pace” | … | … | |
540b | Duetto Zerlina-Leporello “Per queste tue manine” | … | … | |
540c | Recitatief en Aria van Donna Elvira “In quali eccessi” en “Mi tra di quellálma ingrata” | … | … | |
541 | 541 | Ariette voor bas “Un bacio di mano” {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
542 | 542 | Trio in E voor piano, viool, cello [Pianotrio nr. 4] | … | … |
543 | 543 | Symfonie in Es [nr. 39] {fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
544 | Een kleine Mars in D {viool, fluit, altviool, hoorn, cello} | Verloren gegaan | ||
545 | 545 | Pianosonate in C “Sonata facile” [nr. 16] | 2007 | Diane Ras (deel 1,3), piano Ad van Pelt, piano (deel 2) |
546 | 546 | Adagio en fuga in c {2 violen, altviool, contrabas} | … | … |
546a | Deel voor een vioolsonate in G (fragment) = Anh. 47 | … | … | |
547 | 547 | Vioolsonate in F [nr. 32] “Für Anfänger” | 2007 | Sjaak Bezemer, viool Ad van Pelt, piano |
547a | Pianosonate in F = Anh. 135 | … | … | |
547b | zie KV 54 | |||
548 | 548 | Trio in C voor piano, viool, cello [Pianotrio nr. 5] | … | … |
549 | 549 | Canzonetta “Più non si trovano” voor 2 sopranen en bas {3 bassethoorns} | 2007 | Gli Amici o.l.v. Ab Kraaypoel Kees-Jan Eweg, klarinet Jan Smits, klarinet Mees Vooren, bassethoorn |
550 | 550 | Symfonie in g [nr. 40] {fluit, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
1. Molto allegro [arr. Jonathan Scott] | 2019 | Marnix van der Ploeg, orgel | ||
551 | 551 | Symfonie in C (Jupiter-Symfonie) [nr. 41] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
552 | 552 | Beim Auszug in das Feld “Dem hohen Kaiser-Worte treu” – Lied met piano | … | … |
Canons | ||||
553 | 553 | Canon “Alleluja” voor 4 zangstemmen | 2019 | Ruth Houtman, viool Laura Bruggen, viool Tom Moonen, altviool Tara Kumar, cello |
554 | 554 | Canon “Ave Maria” voor 4 zangstemmen | … | … |
555 | 555 | Canon “Lacrimoso son’io” (Mozart) / “Ach zum Jammer bin ich (Härtel) voor 4 zangstemmen | … | … |
556 | 556 | Canon “G’rechtelt’s enk” (Mozart) / “Alles Fleisch (Härtel) voor 4 zangstemmen | … | … |
557 | 557 | Canon “Nascoso è il mio sol” voor 4 zangstemmen | … | … |
558 | 558 | Canon “Gehn wir Prater, gehn wir in d’Hetz” (Mozart) / “Alles ist eitel hier auf der Welt” (Härtel) voor 4 zangstemmen | … | … |
559 | 559 | Canon “Difficile lectu mihi mars” (Mozart) / “Nimm, ist’s gleich warm” (Härtel) voor 3 zangstemmen | … | … |
559a | zie KV 560 | |||
560 | 560a | Canon “O du eselhafter Peierl” voor 4 zangstemmen | … | … |
560b | Canon “O du eselhafter Martin” (Mozart) / “Gähnst du, Fauler, denn schon wieder” (Härtel) voor 4 zangstemmen | … | … | |
561 | 561 | Canon “Bona nox, bist a rechta Ox” (Mozart) / “Gute Nacht, bis der Tag erwacht” (Härtel) voor 4 zangstemmen | 2007 | Gli Amici o.l.v. Ab Kraaypoel |
562 | 562 | Canon “Caro bell’idol mio” (Mozart) / “Ach, süsses, teures Leben” (Härtel) voor 4 zangstemmen | … | … |
562a | Canon voor 4 stemmen in Bes | … | … | |
562b | Canon-studie in F | … | … | |
562c | Canon voor 4 stemmen in C = Anh. 191 | 2019 | Ruth Houtman, viool Laura Bruggen, viool Tom Moonen, altviool Tara Kumar, cello | |
562d | Duo voor 2 sopranen en een bas | Verloren gegaan | ||
562e | Trio in G {viool, altviool, cello} (fragment) = Anh. 66 | 2019 | Ruth Houtman, viool Tom Moonen, altviool Tara Kumar cello | |
563 | 563 | Divertimento in Es {viool, altviool, cello} | … | … |
564 | 564 | Trio in G {piano, viool, cello} [Pianotrio nr. 6] | … | … |
565 | Twee contradansen (in Bes en D) {2 hobo’s, 2 hoorns, fagot, strijkers} | Verloren gegaan | ||
565a | Contradans in D (bezetting ?) | … | … | |
566 | 566 | Händels Pastorale “Acis and Galathea” {sopraan, 2 tenoren, bas, koor, blokfluit, 2 hobo’s, fagot, 2 violen, altviool, basso continuo. Toegevoegd door Mozart: 2 fluiten, 2 klarinetten, fagot, 2 hoorns} | … | … |
567 | 567 | Zes Duitse dansen {2 fluiten, flautino, 2 hobo’s (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken (trommel), strijkers} | … | … |
568 | 568 | 12 Menuetten {2 fluiten (flautino), 2 hobo’s (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
569 | Aria voor sopraan (?) “Ohne Zwang, aus eignem Triebe” | Verloren gegaan | ||
569a | Sonatedeel voor piano in Bes = Anh. 31 | … | … | |
570 | 570 | Pianosonate in Bes | … | … |
571 | 571 | Zes Duitse dansen {2 fluiten (flautino), 2 hobo’s (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, bekken, grote trommel “mit Schlägel und Besen”, strijkers} | … | … |
571A | Menuet {2 violen, 2 hobo’s, piccolo, fagot, 2 hoorns, tamboerijn} = Anh. 106 | Verloren gegaan | ||
571a | Grappig kwartet “Caro mio Druck und Schluck” {sopraan, 2 tenoren, bas, piano} (fragment) = Anh. 5 | … | … | |
572 | 572 | Händels Oratorium “Der Messias” – Nieuwe instrumentatie | … | … |
De delen 1-13, 16-30, 38-46a, 50-52 | 2012 | Chr. Oratoriumkoor Woerden o.l.v. Chris Pouw Mariëlle Kirkels, sopraan Marleene Goldstein, alt Gevorg Hakobjan, tenor Michiel Meijer, bas Edoardo Valorz, orgel Orkest van het Groene Hart | ||
572a | Dubbel-canon voor 6 zangstemmen “Lebet wohl, wir sehn uns wieder” en “Heult noch gar wie alte Weiber” = Anh. 4 | … | … | |
573 | 573 | Negen Variaties voor piano over een Menuet van Duport | … | … |
574 | 574 | Eine kleine Gigue in G | 2006 | Ad van Pelt, orgel |
575 | 575 | Strijkkwartet in D [nr. 21] “Pruissisch kwartet nr. 1” | … | … |
576 | 576 | Pianosonate in D [nr. 18] | … | … |
576a | Menuet in D voor piano (fragment) = Anh. 34 | 2012 | Ad van Pelt, orgel | |
576b | zie KV 355 | |||
577 | 577 | Rondo voor sopraan “Al desio, di chi t’adora” {2 bassethoorns, 2 hoorns, 2 fagotten, strijkers} | … | … |
578 | 578 | Aria voor sopraan “Alma grande e nobil core” {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
579 | 579 | Aria voor sopraan “Un moto di gioia mi sento”, “Schon klopfet mein liebender Busen {fluit, hobo, fagot, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
580 | 580 | Aria voor sopraan “Schon lacht der holde Frühling” {2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
580a | Adagio in C {Engelse hoorn, 2 hoorns, fagot} (fragment) = Anh. 94 | 2006 | Eline van der Bijl, klarinet Ad van Pelt, piano | |
580b | Kwintet {klarinet, bassethoorn, viool, altviool, cello}(fragment) = Anh. 90 | … … | … … | |
581 | 581 | Klarinetkwintet (Stadler-Quintett) in A {klarinet, 2 violen, altviool, cello} | … | … |
581a | Kwintet-deel in A {klarinet, 2 violen, altviool, cello} = Anh. 88 | … | … | |
582 | 582 | Aria voor sopraan “Chi sà, chi sà, qual sia” {2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
583 | 583 | Aria voor sopraan “Vado, ma dove? – oh Dei!” {Begeleiding als KV 582} | 2018 | Luc Ket, sopraan Gouwe Hart Orkest o.l.v. Jacques van der Meer |
584 | 584 | Aria voor bas “Rivolgete a lui lo sguardo” {2 hobo’s, 2 fagotten, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
585 | 585 | 12 Menuetten {2 fluiten (flautino), 2 hobo’s (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
586 | 586 | 12 Duitse dansen {2 fluiten (flautino), 2 hobo’s, (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken (tamboerijn), strijkers} | … | … |
587 | 587 | Contradans in C “Der Sieg vom Helden Coburg” {2 violen, contrabas, fluit, hobo, fagot, trompet} | 2007 | Ad van Pelt, orgel |
587a | Strijkkwartetdeel in g (fragment) = Anh. 74 | … | … | |
588 | 588 | Così fan tute (Zo doen ze allemaal) – Opera buffa in 2 acten {6 zangstemmen, koor, 2 fluiten, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} [Ouvertüre en 31 delen] | … | … |
1. Ouvertüre | 2014 | Orkest van het Groene Hart o.l.v. Jim Roodnat | ||
10. Terzettino “Soave sia il vento” (acte 1, scene 6) | 2014 | Anke Smits, sopraan Eline van der Bijl, mezzosopraan Ron Kuijper, bas Orkest van het Groene Hart o.l.v. Jim Roodnat | ||
588a 588b | zie KV 106 zie KV 236 | |||
589 | 589 | Strijkkwartet in Bes [nr. 22] “Pruissisch kwartet nr. 2” | … | … |
589a | Strijkkwartetdeel in Bes (fragment) = Anh. 68 | … | … | |
589b | Strijkkwartetdeel in F (fragment) = Anh. 63 | … | … | |
590 | 590 | Strijkkwartet in F [nr. 23] “Pruissisch kwartet nr. 3” | … | … |
590a | Sonatedeel voor piano in F (fragment) = Anh 29 | 2020 | Ad van Pelt, piano | |
590b | Sonatedeel voor piano in F (fragment) = Anh. 30 | 2020 | Ad van Pelt, piano | |
590c | Rondo voor piano in F (fragment) = Anh. 37 | … | … | |
590d | zie KV 312 | |||
591 | 591 | Händels Oratorium Alexander’s Feast (Alexanderfest) {sopraan, tenor, bas, koor, 2 blokfluiten, 2 hobo’s, 3 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers. Toegevoegd door Mozart: 2 fluiten, 2 klarinetten, herziene trompetpartij | … | … |
592 | 592 | Ode for St Cecilia’s Day (Händels Cäcilien-Ode) {sopraan, tenor, koor, fluit, 2 hobo’s, 2 trompetten, pauken, luit en strijkers}. Toegevoegd door Mozart: fluit, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, herziene trompetpartij | … | … |
592a | zie KV 625 | |||
592b | Strijkkwintetdeel in D (fragment) = Anh. 83 | … | … | |
593 | 593 | Strijkkwintet in D [nr. 5] | … | … |
593a | Adagio in d für ein Orgelwerk (fragment) = Anh. 35 | … | … | |
594 | 594 | Adagio in f en Allegro in F für ein Orgelwerk in einer Uhr (Fantasie) | 2006 | Christiaan Ingelse, orgel |
595 | 595 | Pianoconcert in Bes [nr. 27] {fluit, 2 hobo’s, 2 fagotten, 2 hoorns, strijkers} | … | … |
KV 596-598 – Liederen met piano | ||||
596 | 596 | Sehnsucht nach dem Frühling “Komm, lieber Mai” | 2009 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano |
597 | 597 | Der Frühling “Erwacht zum neuen Leben” | 2009 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano |
598 | 598 | Das Kinderspiel “Wir Kinder, wir schmecken” | 2009 | Geertje van Wijngaarden, sopraan Ad van Pelt, piano |
599 | 599 | Zes menuetten {2 fluiten (piccolo), 2 hobo’s (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten, pauken, strijkers} | … | … |
600 | 600 | Zes Duitse dansen {2 fluiten, piccolo, 2 hobo’s, (2 klarinetten), 2 fagotten, 2 hoorns, 2 tromeptten, pauken, strijkers} | … | … |
Verder naar KV 601 tot 626 | **************************** |
Toelichting bij enkele van de uitgevoerde werken:
Zes Duitse dansen (KV 509) – De Duitse dansen (KV 509) schreef Mozart in het jaar 1787. In deze periode ontstonden ook zijn grote meesterwerken zoals de opera Le Nozze di Figaro KV 492 (1786), het 25e Pianoconcert KV 503 (KV 1786) en Eine Kleine Nachtmusik KV 525 (1787). Bovendien de grote opera Don Giovanni KV 527 (1787), volgens sommigen het grootste meesterwerk van Mozart! Hoewel deze Duitse Dansen ontstonden in de periode waarin Mozart werkte aan zijn absolute hoogtepunten, is deze muziek overwegend luchtig, lichtvoetig en ongecompliceerd van karakter. Mozart schreef deze muziek voor een orkest met twee violen, contrabas, 2 fluiten, piccolo, 2 hobo’s, 2 klarinetten, 2 fagotten, 2 hoorns, 2 trompetten en pauken. Hij maakte er ook een versie voor pianosolo van, waarschijnlijk met het oogmerk om dit werk ook zelf te kunnen uitvoeren bij één van zijn openbare recitals. Aan het einde van dit werk zet Mozart zijn “geheime wapen” in. Hij besluit het werk namelijk met een fanfareachtig gedeelte, dat wel wat wegheeft van een fanfare waarmee de overwinning na een veldslag wordt gevierd. Dit werk eindigt hierdoor uitbundig en feestelijk, op een manier zoals hij dat in zijn grote orkestwerken in die jaren gewend was: met pauken en trompetten!
Contradans in C (KV 587) – De Contradans “Der Sieg vom Helden Coburg” voor 2 violen, contrabas, fluit, hobo, fagot en trompet (1789) behoort eveneens tot de laatste werken van Mozart. Dit werk schreef hij in de periode waarin hij volop bezig was met zijn opera Cosi van tutte KV 588 (1789). Van dit werk werd omstreeks 1791 een bewerking voor piano gemaakt. We weten echter niet voor 100% zeker of deze bewerking door Mozart zelf is gemaakt.