Boëllmann werd geboren in 1862 in Ensisheim in de Elzas. Reeds op 9-jarige leeftijd werd hij aangenomen als leerling aan de Ecole Niedermeyer te Parijs. Daar werd hij leerling van Eugène Gigout en Gustave Lefèvre. In 1881 werd hij benoemd tot organist van het koororgel van de Saint-Vincent-de-Paul te Parijs. In 1887 werd hij benoemd tot organiste titulaire van het drie-klaviers Cavaillé-Coll-orgel (1852) in deze kerk. Aan deze kerk bleef hij werken tot zijn vroege dood in 1897, op 35-jarige leeftijd.
In zijn orgelwerken bewijst Boëllmann dat hij een gedegen musicus is. Zijn stijl houdt het midden tussen de symfonische en de liturgische Franse Romantiek. Zijn Suite Gotique (1895) is uiteraard zijn meest bekende werk. Maar ook zijn Heures Mystiques en zijn Deuxième Suite waren in zijn tijd baanbrekend. Hij schreef bovendien orkestwerken en kamermuziek, waaronder pianowerken en een Cellosonate (opus 40). Boëllmann schreef 40 opus-nummers.
In 10 oktober 2009 vond een Boëllmann-uitvoering plaats in de Opstandingskerk te Woerden. Hieraan deden 21 personen mee. Alle werken voor orgel en harmonium werden uitgevoerd tijdens drie concerten. Behalve het Van Leeuwen-orgel (1911) werden enkele harmoniums bespeeld, die waren geplaatst door Arie Schüller uit Woerden.
De uitvoering betrof in totaal een project van ruim 400 pagina’s
Als aanvulling op dit project stonden nadien nog de volgende werken van Boëllmann op het programma:
2012
24 februari – Opstandingskerk – Woerden – Arie Schüller, harmonium : Prière à Notre Dame (opus 25/3), transcription pour harmonium par Eugène Gigout
2009
26 december – Petruskerk – Woerden – Ad van Pelt, orgel : Offertoire sur des Noëls (1882)
De complete werken voor orgel en harmonium van Boëllmann
De volgende organisten / harmoniuspelers verleenden medewerking aan dit project:
Ad van Pelt, André de Groen, Arie Hardijzer, Arie Schüller, Bert ten Hoeve, Couzijn van Leeuwen, Erick Versloot, Eveline M. Jansen, George Pluimakers, Gerard Zwart, Henny Oskam, Herman van Vliet, Klaas van Boggelen, Marten Nap, Piet van der Steen, René van de Hoef, Richt Bouma, Robert Hoogenboom, Tom Boer, Warno Ruting en Wilbert den Hertog
* = uitgevoerd op harmonium
Nr. | Jaar | Werk | Organist |
---|---|---|---|
Band I – BA 8424 | |||
1 | 1882 | Offertoire sur des Noëls | Ad |
1884 | Deux Petites Pièces | ||
2 | 1. Élévation | Herman | |
3 | 2. Communion | Arie H. | |
4 | 1886 | Offertoire | Ad |
1891 | Douze Pièces pour orgue ou piano-pédalier (opus 16) | ||
5 6 7 | 1. Prélude 2. Fugue 3. Marche religieuse | Piet Piet Arie H. | |
8 9 10 | 4. Intermezzo 5. Carillon 6. Choral | Piet Piet André | |
11 12 13 | 7. Elégie 8. Premier verset de procession sur “Adoro te” 9. Deuxième verset de procession sur “Adoro te” | André Gerard Gerard | |
14 15 16 | 10. Canzona dans la tonalité grégorienne 11. Adagietto 12. Paraphrase sur un “Laudate Dominum” | Robert Piet Ad | |
Band II – BA 8425 | |||
1895 | Suite Gotique (opus 25) | ||
17 18 19 20 | 1. Introduction – Choral 2. Menuet Gotique 3. Prière à Notre-Dame 4. Toccata | Piet Piet Piet Piet | |
1896 | Deuxième Suite (opus 27) | ||
21 22 23 24 | 1. Prélude pastoral 2. Allegretto con moto 3. Andantino 4. Final-Marche | Herman Herman Herman Herman | |
… | Deux Esquisses | ||
25 26 | 1. Lento – Allegro con moto 2. Moderato amabile | Ad Arie H. | |
27 | 1890 | Fantaisie | Gerard |
Band III,1 – BA 8462 | |||
1897 | Heures Mystiques (opus 29 en opus 30) | ||
Entrées | |||
28 29 30 31 32 | I. Maestoso – opus 29,1 II. Lento (Entrée funèbre) – opus 29,2 III. Andante maestoso – opus 29,3 IV. Molto moderato – opus 29,4 V. Maestoso – opus 29,5 | Bert Arie S. * Erick Ad George | |
33 34 35 36 37 | VI. Lento – opus 30,1 VII. Largamente – opus 30,2 VIII. Maestoso – opus 30,3 IX. Allegro moderato – opus 30,4 X. Largo – opus 30,5 | Ad Klaas * Robert Klaas * Warno | |
Offertoires | |||
38 39 40 41 42 | I. Andantino – opus 29,1 II. Andante con moto – opus 29,2 III. Moderato – opus 29,3 IV. Andante religioso – opus 29,4 V. Allegro – opus 29,5 | Bert Arie S. * George George George | |
43 44 45 46 47 | VI. Andante – opus 30,1 VII. Moderato – opus 30,2 VIII. Lento espressivo – opus 30,3 IX. Molto moderato – opus 30,4 X. Andantino – opus 30,5 | Ad Klaas * Robert Klaas * Arie | |
48 | Offertoire funèbre | Couzijn | |
Band III,2 – BA 8463 | |||
Elévations | |||
49 50 51 52 53 | I. Lento – opus 29,1 II. Andantino ma non troppo – opus 29,2 III. Lento – opus 29,3 IV. Lento – opus 29,4 V. Adagio – opus 29,5 | Bert Arie S. * Ad Bert Bert | |
54 55 56 57 58 | VI. Andante espressivo – opus 30,1 VII. Andantino – opus 30,2 VIII. Lento – opus 30,3 IX. Cantabile – opus 30,4 X. Allegretto quasi andantino – opus 30,5 | Klaas * Klaas * Henny Henny Henny | |
Communions | |||
59 60 61 62 63 | I. Andantino – opus 29,1 II. Andantino con moto – opus 29,2 III. Andante molto – opus 29,3 IV. Adagietto – opus 29,4 V. Andantino – opus 29,5 | Bert Arie S. * Bert Bert Warno | |
64 65 66 67 68 | VI. Adagio – opus 30,1 VII. Lento – opus 30,2 VIII. Andantino – opus 30,3 IX. Andantino – opus 30,4 X. Andante quasi Allegretto – opus 30,5 | Ad Ad Klaas * Ad Klaas * | |
Sorties | |||
69 70 71 72 73 | I. Tempo di Marcia – opus 29,1 II. Moderato – opus 29,2 III. Allegro moderato – opus 29,3 IV. Allegro vivace – opus 29,4 V. Allegro deciso – opus 29,5 | Eveline Arie S. * Ad Bert Bert | |
74 75 76 77 78 | VI. Allegro non troppo – opus 30,1 VII. Moderato – opus 30,2 VIII. Allegro un poco moderato – opus 30,3 IX. Lento (Sortie funèbre) – opus 30,4 X. Allegro – opus 30,5 | Eveline Klaas * Erick Wilbert Couzijn | |
Band III,3 – BA 8464 | |||
50 Versets (in 21 toonsoorten) | |||
79 80 81 82 83 | 1. Largo – opus 29,1 2. Andantino – opus 29,2 3. Allegro – opus 30,1 4. Lento – opus 29,3 5. Allegretto – opus 30,2 | René Couzijn Wilbert Tom Klaas * | |
84 85 86 87 88 | 6. Tempo di Minuetto – opus 29,4 7. Andante espressivo – opus 30,3 8. Lento – opus 29,5 9. Andante – opus 30,4 10. Allegro molto – opus 29,6 | George George George George Bert | |
89 90 91 92 93 | 11. Allegro – opus 30,5 12. Moderato – opus 30,6 13. Allegretto – opus 29,7 14. Andantino non troppo – opus 30,7 15. Andante – opus 29,8 | Robert Klaas * Ad Ad Arie S. * | |
94 95 96 97 98 | 16. Allegretto grazioso – opus 30,8 17. Andante – opus 29,9 18. Andantino – opus 29,10 19. Allegretto cantabile – opus 30,9 20. Allegro marcato – opus 29,11 | Arie S. * Ad Ad Arie S. * Arie S. * | |
99 100 101 102 103 | 21. Allegretto – opus 30,10 22. Allegretto – opus 29,12 23. Allegro un poco moderato – opus 29,13 24. Allegro vivo e leggiero – opus 30,11 25. Lento – opus 29,14 | Marten Marten Eveline Ad Arie S. * | |
104 105 106 107 108 | 26. Andantino espressivo – opus 30,12 27. Allegretto simplice – opus 29,15 28. Poco allegretto – opus 30,13 29. Allegro moderato – opus 29,16 30. Allegretto – opus 29,17 | Arie S. * Bert Warno Eveline Bert | |
109 110 111 112 113 | 31. Allegro animato – opus 30,14 32. Andante marcato – opus 29,18 33. Allegro – opus 30,15 34. Allegro non troppo – opus 29,19 35. Poco animato – opus 30,16 | Ad Ad Ad Wilbert Ad | |
114 115 116 117 118 | 36. Allegro assai – opus 30,17 37. Allegretto quasi andantino – opus 29,20 38. Moderato – opus 29,21 39. Allegro – opus 30,18 40. Moderato maestoso – opus 29,22 | Henny Erick René Warno Warno | |
119 120 121 122 123 | 41. Andante molto – opus 30,19 42. Poco lento – opus 29,23 43. Largamente – opus 29,24 44. Allegro grazioso – opus 30,20 45. Lento – opus 29,25 | Tom Wilbert Eveline René Ad | |
124 125 126 127 128 | 46. Allegro moderato – opus 30,21 47. Andantino – opus 29,26 48. Allegro – opus 30,22 49. Andantino non troppo – opus 29,27 50. Allegro ben marcato – opus 30,23 | Ad Ad Ad Ad Erick | |
1897 | Cinq Versets (sur le même sujet) pour le Magnificat du 5e ton | ||
129 130 131 132 133 | 1. Allegro moderato 2. Andantino 3. Andante quasi allegretto 4. Moderato 5. Allegro brillante | Herman Herman Herman Herman Herman | |
1897 | Vingt-six Versets posthumes | ||
134 135 136 137 | 1. Allegro 2. Andantino 3. Moderato 4. Allegretto | Richt Richt Richt Arie S. * | |
138 139 140 141 | 5. Andantino 6. Allegro un poco moderato 7. Tempo di Minuetto 8. Allegro ben marcato | Arie S. * Wilbert Arie S. * Arie S. * | |
142 143 144 145 146 | 9. Moderato 10. Un poco agitato 11. Andante 12. Tempo di marcia / moderato 13. Allegro | Arie S. * Arie S. * Arie S. * Arie S. * Arie S. * | |
147 148 149 150 | 14. Allegro molto moderato 15. Allegro ben marcato 16. Allegro leggiero 17. Molto moderato | Arie S. * Arie S. * Arie S. * Richt | |
151 152 153 | 18. Tempo di marcia 19. Andantino (3/4) 20. Andantino (2/4) | Arie S. * Arie S. * Arie S. * | |
154 | 21. Allegro molto e ben marcato | Arie S. * | |
155 | 22. Lento | Arie S. * | |
156 | 23. Tempo di marcia | Arie S. * | |
157 | 24. Poco agitato | Arie S. * | |
158 | 25. Allegretto | Arie S. * | |
159 | 26. Allegro agitato | Arie S. * | |
Band IV – BA 8465 | |||
I. Werken van Boëllmann, gearrangeerd door tijdgenoten | |||
160 | 1895 | Prière à Notre Dame (opus 25/3) transcription pour harmonium par Eugène Gigout | Arie S. * |
161 | 1897 | Fantaisie Dialoguée (opus 35) transcription pour orgue par Eugène Gigout (1900) | … |
162 | 1896 | Ronde Française pour piano (opus 37) transcription pour orgue par Gaston Choisnel (1911) | Herman |
II. Werken van andere componisten, bewerkt door Boëllmann | |||
163 | 1883 | Camille Saint Saëns: Marche du Synode, extraite de l’opéra Henry VIII transcription pour orgue par Léon Boëllmann | … |
164 | 1894 | Vincent d’Indy : Sarabande, extraite de la Suite dans le style ancien (opus 24) transcription pour orgue par Léon Boëllmann | … |
Werken van Boëllmann, in een bewerking voor orgel | |||
1895 | Dix Improvisations pour piano (opus 28) transcription pour orgue par Yannick Merlin | ||
165 | 1. Moderato | Herman | |
166 | 6. Presto | Herman | |
167 | 8. Andantino | Herman |
Het programma van 10 oktober 2009 was als volgt:
Naam | Nummers |
---|---|
Eerste concert | 11.00 uur |
Tom Boer Arie Schüller Ad van Pelt Marten Nap Richt Bouma André de Groen Wilbert den Hertog René van de Hoef Eveline M. Jansen Gerard Zwart Klaas van Boggelen Erick Versloot | 82, 119 29, 50, 60, 70, 93, 94, 97, 98, 103, 104, 137, 138, 140 1, 4, 16, 92, 95, 96, 102 99, 100 134, 135, 136, 150 10, 11 77, 81, 112, 120, 139 79, 116, 122 69, 74, 101, 107, 121 12, 13, 27 (= Fantaisie en la majeur) 36, 46, 55, 66, 83 30, 76, 115, 128 |
Tweede concert | 13.00 uur |
Bert ten Hoeve Klaas van Boggelen Couzijn van Leeuwen Arie Schüller Henny Oskam Warno Ruting Ad van Pelt Piet van der Steen | 28, 38, 49, 52, 53, 59, 61, 62, 72, 73, 88, 105, 108 34, 44, 54, 68, 75, 90 48, 78, 80 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148 56, 57, 58, 114 37, 63, 106, 117, 118 25, 31, 33, 43, 51, 64, 65, 67, 71, 91 5, 6, 8, 9, 15, 17, 18, 19, 20 (= Suite Gotique) |
Derde concert | 15.00 uur |
Arie Hardijzer | 3, 7, 26, 47 |
Arie Schüller | 39, 149, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159 |
George Pluimakers | 32, 40, 41, 42, 84, 85, 86, 87 |
Robert Hoogenboom | 14, 35, 45, 89 |
Ad van Pelt | 109, 110, 111, 113, 123, 124, 125, 126, 127 |
Herman van Vliet | 2, 21, 22, 23, 24 (= Deuxième Suite), 129, 130, 131, 132, 133 (= Cinq Versets), 162, 165, 166, 167 |