Het kleine Blondeau-orgel in Roquevaire (14 stemmen, 2 klavieren) werd in 1997 door de ambitieuze orgelbouwer Daniel Birouste tot een reusachtig instrument met 72 stemmen, verdeeld over vijf manualen en pedaal, omgebouwd. De klavieren hebben een omvang van vijf octaven. Dat is meer dan gebruikelijk, maar verscheidene orgelcomposities van hedendaagse componisten vereisen deze omvang. De cd “Marie-Louise Langlais joue oeuvres de l’Ecole de Sainte Clotilde” geeft een overzicht van de muziek van “De school van de St. Clotilde te Parijs”. De weduwe van Jean Langlais opent met een gedegen uitvoering van het “Troisième Choral” van César Franck. Je zou menen met een orgel van Cavaillé-Coll te maken te hebben. Deze gunstige indruk wordt nog kracht bijgezet door de interpretatie van de “Prélude” en de “Cantilène” uit “Trois Pièces” van Gabriel Pierné. Van diens opvolger, de componist Charles Tournemire, volgt een indrukwekkende uitvoering van het “Choral-Poème ‘Eli, Eli, lamma sabachthani’”. Tournemire hield er een lovenswaardig motto op na: “Alle muziek die niet de verheerlijking van God tot doel heeft, is nutteloos”. Marie-Louise Langlais (1943) is een vooraanstaand orgelvirtuose. Ze studeerde orgel aan de beroemde Scola Cantorium te Parijs bij Jean Langlais (1907-1991), met wie ze in 1979 trouwde. Ze specialiseerde zich in vertolking van de muziek van haar echtgenoot en kan daarom als geen ander als een autoriteit op dit gebied worden beschouwd. Volkomen terecht vullen composities van Jean Langlais de helft van deze cd. Na twee werken uit de jaren dertig: het beroemde “Te Deum” en “La Nativité” uit “Poèmes Evangéliques” volgt de grote “Troisième Symphonie”, die Langlais in 1959 componeerde na een concertreis door de Verenigde Staten en in 1976 grondig omwerkte. Een indrukwekkend werk waarin Langlais blijk geeft over een eigen muzikale taal te beschikken, vooral in de beide laatste delen van deze symfonie: “Un dimanche matin à New York” (een zondagmorgen in New York) en “Orage” (een onweer en een tropische storm in Florida). De weergaloze akoestiek draagt ertoe bij, dat deze cd een aanwinst is voor iedere liefhebber van romantische en hedendaagse Franse orgelmuziek. Een zeer goed verzorgd booklet, voorzien van prima foto’s en reproducties van de componisten en de organiste completeert het geheel. – N.a.v. “Marie-Louise Langlais joue oeuvres de l’Ecole de Sainte Clotilde”; Blondeau-Birouste-orgel; St.-Vincent te Roquevaire (F); Festivo, Amersfoort; FECD 164. – [Drs. J.A. van Pelt – 13-9-1999]