Het ‘Chr. Oratoriumkoor Woerden’, voorheen ‘Chr. Oratoriumvereniging ‘Oefening en Stichting’, gaf afgelopen zaterdag in de Petruskerk een uitstekend jubileumconcert ter gelegenheid van zijn 75-jarig bestaan. De algehele leiding was voor het laatst in handen van de vakbekwame dirigent Jan Heiting (32), die het koor na zeven jaar verlaat in verband met een benoeming als dirigent van een koor en orkest in Nijmegen. ‘Afscheid van een groot dirigent’, schreef een recensent van de Woerdense Courant in september 1977, toen Jos Leusink afscheid nam. ‘Leusinks afscheidsconcert was een klinkend slot. Het benaderde het volmaakte’. Ook zijn niet minder getalenteerde opvolger Anthony Zielhorst gaf met ‘Oefening en Stichting’ tal van uitvoeringen op hoog niveau. Vervolgens kwam Jan Heiting. Ook hij bracht het koor verder. In 1987 vestigde Heiting voor de eerste maal de aandacht van de Woerdenaren op zich, tijdens een uitvoering van het ‘Requiem’ van Maurice Duruflé. Nadien dirigeerde Heiting het koor tijdens een behoorlijk aantal concerten, steeds op een bekwame wijze, zodat nu ook van hem kan worden gezegd: ‘een groot dirigent neemt afscheid…’ Het ‘Chr. Oratoriumkoor’ gaf aan het begin van de avond een stijlvolle uitvoering van twee cantates van Dietrich Buxtehude. De koorklank was aangenaam en helder. Vooral de blijmoedige opening van de cantate ‘Erfreue dich Erde’, met het triomfale geschetter van twee trompetten in het eerste deel, viel bij de luisteraars goed in de smaak. Behalve de trompetten klonken hier ook pauken, strijkinstrumenten en een klein orgel. Het instrumentale ensemble was goed in balans met het koor. De organiste Margriet den Hartog vervolgde het programma met een gedragen uitvoering van Mendelssohns ‘Derde sonate voor orgel’ opus 65. Helaas stond in het programmaboekje niet vermeld wélke sonate er gespeeld werd. Ook stond er niet bij dat deze sonate uit twee delen bestaat: I. Con moto maestoso (waarin de koraalmelodie ‘Aus tiefer Not schrei ich zu dir’ is verwerkt) en II. Andante tranquillo. Daarna vervolgde het koor met een uitvoering van Mendelssohns overbekende hymne voor sopraansolo, koor en orgel ‘Hör mein bitten’, evenals de ‘Derde sonate’ ook uit het jaar 1844. Het is altijd weer een belevenis om deze zangrijke muziek te beluisteren. De sopraan Simone Houweling had voor deze gelegenheid een positie naast de speeltafel van het hoofdorgel ingenomen. Het koor was enkele meters naar achteren gaan staan, zo dicht mogelijk bij het orgel. Het gelukte de uitvoerenden naar behoren om alles gelijk en goed in balans uit te voeren. Muzikaal beschouwd overtrof Heiting al zijn prestaties met het koor in een uitvoering van Mozarts ‘Vespereae solennes de confessore’ KV 339 uit 1780. Mozart schreef deze ‘Vespers’ in zekere zin ook ter gelegenheid van een afscheid. Het is zijn laatste compositie voor de aartsbisschop van Salzburg, met wie hij korte tijd later op spectaculaire wijze zijn dienstverband verbrak. Het is ook het laatste werk dat Mozart voor de kerkdiensten in de Salzburgse kathedraal heeft geschreven. Het prachtige ‘Confitebor tibi’ is één van de stukken waarvan een beroemde musicoloog heeft gezegd: ‘iemand die déze muziek niet kent, kent Mozart niet.’ Ook het wereldberoemde ‘Laudate Dominum’ heeft een ontroerende zangerigheid en poëzie en kan daarom eveneens worden gerekend tot de fraaiste stukken uit Mozarts vocale muziek. In het polyfone ‘Laudate pueri’ leverden de bassen en tenoren van het koor een uitstekende prestatie. Het was een bijzonder goede keuze om met deze fantastische ‘Vespers’ het jubileumconcert te besluiten. Het werk werd goed uitgevoerd en het geheel was goed in balans. – [Drs. Ad van Pelt – 10-6-1993]