Afgelopen zaterdag was de bekende klavecinist Ton Koopman voor de eerste maal in Woerden te beluisteren. Samen met zijn echtgenote, de klaveciniste Tini Mathot, werd op twee clavecimbels een sublieme uitvoering gegeven van ‘Die Kunst der Fuge’ BWV 1080 van Johann Sebastian Bach. Een verheugend aantal bezoekers was naar de sfeervolle entourage van de Lutherse kerk gekomen, om getuige te kunnen zijn van dit unieke concert. Het was het eerste concert in een serie van drie Oude Muziek-concerten, georganiseerd door het Netwerk voor Oude Muziek te Utrecht in samenwerking met de Woerdense ‘Maatschappij voor het Nut van het Algemeen’. De internationaal befaamde Ton Koopman (49), die de laatste jaren vooral beroemd is geworden als leider van ‘The Amsterdam Baroque Orchestra’, toonde zich enthousiast over de gunstige akoestiek van de prachtige Lutherse kerk. Hij speelde zoals we van hem gewend zijn: steeds goed gearticuleerd, met een verbluffende muzikaliteit en een overdaad aan kundige versieringen. Ook Tini Mathot, hoofdvakdocente voor klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, oogstte bewondering voor de trefzekerheid en muzikaliteit waarmee ze haar partij vertolkte. ‘Die Kunst der Fuge’ is een verzameling van twaalf fuga’s en vier canons over één thema. Dit thema wordt gekenmerkt door een rustig karakter. Het komt op talloze manieren tot klinken: in verschillende ritmische varianten, in de omkering, in de vergroting, in de verkleining. Daarbij wordt het steeds gecombineerd met een ongeëvenaarde contrapuntiek en harmoniek. De fuga’s en de canons werden uitgevoerd op twee prachtige klavecimbels van de Utrechtse klavecimbelbouwer Willem Kroesbergen, naar authentieke 17e eeuwse instrumenten van de beroemde Antwerpse klavecimbelbouwer Ruckers. De klavecimbels stonden vlak naast elkaar opgesteld. De totaalklank van de klavecimbels was aangenaam en afwisselend. Door frequente registratie-wisselingen werd een welkome afwisseling in klanksterkte en klankkleur tot stand gebracht. Het is mijns inziens een zeer terechte keuze om dit overwegend vierstemmige werk vierhandig op twee klavecimbels uit te voeren. Beide musici worden zodoende beter in de gelegenheid gesteld om de melodische lijnen optimaal en goed gearticuleerd uit te voeren en smaakvol te verrijken met versieringen. Koopman en Mathot speelden steeds in een goed gekozen tempo. Terwijl Ton Koopman vroeger zijn programma’s vaak vrij snel of soms zelfs iets té snel uitvoerde, zorgt hij tegenwoordig voor uitstekende tempi. ‘Misschien komt het, omdat ik inmiddels toch iets ouder ben geworden’, antwoordde hij desgevraagd. In het voorjaar van 1993 verscheen de alom geroemde CD-uitvoering van Bachs ‘Matthäus Passion’ met ‘The Amsterdam Baroque Orchestra’ o.l.v. Ton Koopman. In 1994 verschijnt de ‘Johannes Passion’, terwijl men daarna voornemens is ‘Die Hohe Messe’ op te gaan nemen. De Franse maatschappij Erato heeft Koopman gecontracteerd voor een opname van de complete cantates van Bach: een gigantisch project dat uitgevoerd gaat worden op zestig compact discs. Koopman denkt hiervoor circa tien jaar nodig te hebben. Het is de bedoeling dat alle cantates voorafgaande aan de opname steeds eerst in concertvorm ten gehore worden gebracht in verschillende Nederlandse concertzalen, waaronder het Concertgebouw te Amsterdam en Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht. Daartoe vindt Ton Koopman het wél noodzakelijk dat het lang verwachte pijporgel in Muziekcentrum Vredenburg’ in de komende jaren eindelijk zal worden geplaatst. Naar de opvatting van Koopman moet het een vrij groot instrument worden, dat zowel gebruikt kan worden voor uitvoering van Oude muziek als voor de grotere symfonische werken van het romantische repertoire. N.a.v. ‘Die Kunst der Fuge’ BWV 1080 van Johann Sebastian Bach, uitgevoerd door Ton Koopman en Tini Mathot, clavecimbel. – [Drs. Ad van Pelt – 11-11-1993]