Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan gaf het jubilerende Woerdens Symfonie Orkest afgelopen zaterdag in de Petruskerk een succesvol jubileumconcert. Medewerking werd verleend door het Amsterdams Theater Koor en diverse solisten. De algehele leiding lag in handen van de getalenteerde dirigente Annelies Smit. Er werd een afwisselend programma ten gehore gebracht met werken van componisten die qua stijl onderling sterk verschillen: Cimarosa, Haydn, Elgar, Glinka, Sibelius en Jurriaan Andriessen. Juist door de gevarieerde opzet van het programma was het voor het publiek des te aangenamer om deze avond mee te beleven. Hoewel bij veel amateur-orkesten dikwijls de zuiverheid, gelijkheid en de intonatie in veel opzichten te wensen overlaat, viel de klank van het Woerdens Symfonie Orkest al direct in het eerste werk niet tegen. Zoiets is altijd erg belangrijk. Gelukkig kreeg deze gunstige eerste indruk ook nog een goed vervolg. Het Woerdens Symfonie Orkest bleek, naast goede strijkers, te beschikken over respectabele bespelers van houten- en koperen blaasinstrumenten. Het hoogtepunt van de avond was zonder twijfel de wereldpremière van ‘The Merry Drakes’ van de bekende componist Jurriaan Andriessen. Een afwisselend muziekstuk, met voldoende variatie, veel spannende harmonieën, veel verschillende klankkleuren en een pittige ritmiek. De titel van dit bijzondere stuk, dat speciaal voor het Woerdens Symfonie Orkest was gecomponeerd, betekent zoveel als ‘De vrolijke Woerdjes’. Het Woerdens Symfonie Orkest gaf er een zeer behoorlijke uitvoering van. Helaas kon de componist, zo liet hij per telegram weten, door ziekte van zijn vrouw, deze unieke wereldpremière niet bijwonen. In enkele delen uit een concert voor twee fluiten en orkest van Cimarosa, werd één van de solo-partijen op virtuoze wijze gespeeld door de 22-jarige Woerdense fluitiste Liselotte Kuling. Liselotte hoopt volgende week dinsdag aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam haar eindexamen uitvoerend musicus dwarsfluit af te leggen. De tweede fluitpartij werd even vaardig gespeeld door Robert Vroegindeweij. Ook met de beroemde melancholieke ‘Valse Triste’ van Sibelius behaalde het Woerdens Symfonie Orkest een aanhorenswaardig resultaat. De spanning werd goed opgebouwd en de lage strijkers vertolkten hun sonore partijen naar behoren. Hoewel de grotere symfonische orkestwerken voor het Woerdens Symfonie Orkest (voorlopig) nog duidelijk te hoog gegrepen zijn, bleek ook in Elgars ‘Chanson de matin’, dat het orkest goed voor-de-dag kan komen. Helaas was in dit werk de harpiste voor velen slecht zichtbaar en daardoor ook minder goed hoorbaar. Ook kwamen een aantal passages in ‘Kamarinskaya’ van Glinka minder goed uit de verf. Dat het Woerdens Symfonie Orkest tenslotte ook een goede rol als begeleidingsorkest kan vervullen, bleek tijdens enkele ‘hoogtepunten’ uit het oratorium ‘Die Schöpfung’ van Haydn. In deze aria’s en koren kwamen ook een aantal prima uitgevoerde fraaie instrumentale solo’s voor. De aria’s werden gezongen een aantal jeugdige solisten. Van hen viel de bas Bart Driessen op vanwege zijn voorbeeldige Mozart-timbre en de sopraan Esther Putter vanwege haar bijzondere geschiktheid voor Oude Muziek. Tijdens de prachtige aria ‘Auf starken Fittische’ schitterde de sopraan Lieve Geuens. Ook werden enkele aria’s gezongen door de ervaren tenor Ries Lindhout. Zijn stem vulde met gemak de gehele ruimte van de Petruskerk. Het Amsterdams Theater Kamerkoor, dat speciaal ten behoeve van dit concert werd opgericht, verleende ook medewerking. Dit koor, bestaande uit ongeveer dertig jeugdige zangers en zangeressen, was te beluisteren tijdens een aantal hoogtepunten uit ‘Die Schöpfung’, waaronder ook het bekende ‘Die Himmel erzählen die Ehre Gottes’. Het is de bedoeling dat het koor in de komende maanden ook aan andere projecten gaat meewerken. Eén van deze projecten is het meedoen aan verschillende Mozart opera’s. Met een enthousiast applaus gaf het publiek duidelijk blijk van haar waardering voor orkest, dirigente, vocale en instrumentale solisten én de uitgevoerde stukken. Fijn dat het kernachtige ‘Woerdense’ muziekstuk van Jurriaan Andriessen aan het einde van het concert als toegift kon worden herhaald! – [Drs. Ad van Pelt – 2-6-1994]