Bernard Winsemius

Op het orgel van de Nieuwe Kerk te Amsterdam zijn werken uit de Noord-Duitse barok­ zeer goed te realiseren. De cd “North German Baroque”, opgenomen op dit instrument, is een lovenswaardig initiatief. Winsemius opent met een fraaie uitvoering van drie werken van Bruhns. Eerst het Preludium in e (de kleine). Daarna de ­­­koraalfantasie “Nun komm’ der heiden Heiland”. In dit bijzondere werk laat Winsemius uitermate fijnzinnig spel horen, in combinatie met uitgebalanceerde registraties. De vierdelige structuur van deze koraalfantasie komt goed uit de verf. In de uitvoering van het indrukwekkende Preludium in G komt de vorm helaas iets minder hecht over. Dit is mede aan ­­­­­­­­­de talrijke wisselingen van registratie te wijten.­­­­­ In “Vater unser im Himmel­reich” van Böhm speelt Winsemius gelukkig weer fraai en stijlvol. ­­­­­­­Buxtehude is met vier werken vertegenwoordigd. Van de virtuoze Toccata in F (BuxWV 156) geeft Winsemius een pakkende en zeer afwisselende uitvoering. Vervolgens beluiste­ren we drie koraalbewerkingen. Met name in het eerste vers van “Ach Gott und Herr” bereikt Winsemius een hoge graad van perfectie, waarin alle benodigde ingre­diënten voor een goede vertolking in de juiste verhouding aanwezig zijn. ­­­­­Van Weckmanns zevendelige koraalvariatiereeks over “Es ist das Heil uns kommen her” zijn de ­­eerste drie verzen opgenomen. Vooral in het tweede vers, een mees­terlijke compositie, waarin de componist op een verbluffende wijze de canontechniek heeft toepast, komt Winsemius ­tot een zeer fraaie vertolking. Ook in de bekende drie verzen over “Ach Herr mich armen Sünder” bereikt Winsemius zeer grote hoogten. Tot slot klinkt de Toccata in C (BWV 566) van Bach. Dat dit werk, geheel op de Noord-Duitse leest ge­schoeid, in dit programma is opgenomen, is volkomen terecht. Het Praeludium speelt Winsemius wat mij betreft iets te robuust. Gelukkig wordt de eerste fuga weer fris en duidelijk ingezet, met een lichte registratie. J­­ammer dat de toegepaste registraties niet in het booklet staan. De toelichtende tekst is lezens­waar­dig. – N.a.v. “North German Baroque”, Bernard Winsemius; Schonat/Van Hagerbeer-orgel Nieuwe Kerk te Amsterdam; Intersound 1014. – [Drs. J.A. van Pelt – 24-4-1998]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s