Wederom een origineel idee van organist Gerrit Christiaan de Gier: een cd rondom het thema “Jeruzalem, o stad zo hoog gebouwd”. Op het programma staan enkele grote werken uit het begin van de twintigste eeuw. Daarnaast horen we een bewerking uit een cantate van Bach en werken van Nederlandse collega’s. Bovendien enkele eigen werken en improvisaties. Het is een cd waarover goed is nagedacht, die absoluut anders is dan alle andere cd’s. Er is een unieke thematische opzet, waarbij booklet, tekst en muziek een eenheid vormen. De registraties vullen het verder aan. Het tekstboekje, van de hand van dr. Henk Vreekamp, leidt ons als een gids door Jeruzalem, als een rondwandeling door de historische stad. Aangevuld met enige theologische onderbouwing. De muziek van Léonce de Saint-Martin en Karl Hoyer komt onder de handen van de organist tot leven. De werken van de Nederlandse collega’s Johan van Dommele, Margaretha Christina de Jong en Toon Hagen vallen in positieve zin op. Van de laatstgenoemde vooral het stuk “Shalom”, met centraal de melodie “Shalom chaverim”. Goede improvisaties over liederen van Israël in een modern klankidioom, geïnspireerd op de Franse Romantiek van Dupré en Alain, maken het programma verder tot een eenheid. De Gier demonstreert dat er veel mogelijk is op het relatief kleine instrument van Rudolph Knol met 30 stemmen, uit 1806. Het orgel wordt maximaal benut. Misschien zou een iets groter orgel beter geschikt zijn geweest voor de grote koraalfantasie van Hoyer. Hoe dan ook, in Hasselt is muziek uit deze stijlperiode uitstekend uitvoerbaar, mede dankzij de gunstige akoestiek van de Stephanuskerk. Het geheel wordt overtuigend gebracht, dat is uiteraard het belangrijkste. – Jeruzalem, o stad zo hoog gebouwd – Gerrit Christiaan de Gier – Grote of St. Stephanuskerk Hasselt; VDGRAM Records (VDG 2015 0508); – [Drs. Ad van Pelt – 30 december 2015]