Het Bach- en Mozartfestival Woerden is een serie concerten, voornamelijk in de Petruskerk te Woerden.
In 2026 wordt het festival voor de 30-ste maal gehouden.
Tot nu werden bijna 970 concerten uitgevoerd, waarvan ongeveer 520 in de Petruskerk, 60 in de Ev.-Lutherse Kerk, 50 in de Torenpleinkerk te Vleuten; 50 in de Bonaventurakerk en 40 in de Opstandingskerk te Woerden. Bovendien op diverse andere locaties. Tijdens de concerten van het Bach- en Mozartfestival Woerden worden, naast werken van Bach en Mozart, de complete orgelwerken van diverse festivalcomponisten uitgevoerd, door meerdere organisten.
Volgende concerten:
30 januari – 12.00 uur – Torenpleinkerk, Vleuten – concert 970 – Ad van Pelt, orgel en piano
13 maart – 12.00 uur – Torenpleinkerk, Vleuten – concert 971 – Ad van Pelt, orgel en piano
24 april – 12.00 uur – Torenpleinkerk, Vleuten – concert 972 – Ad van Pelt, orgel
27 mei – 12.00 uur – Petruskerk, Woerden – concert 973 – Gerben Budding, orgel
5 juni – 12.00 uur – Torenpleinkerk, Vleuten – concert 974 – Ad van Pelt, orgel en piano
17 juni – 12.00 uur – Petruskerk, Woerden – concert 975 – Pieter Dirksen, orgel
1 juli – 12.00 uur – Petruskerk, Woerden – concert 976 – Ad van Pelt, orgel
Hier meer informatie:
Programma’s van de eerstvolgende concerten
Gastorganisten kunnen een keuze maken uit de volgende werken
– meer informatie hierover staat op de pagina’s over de festivalcomponisten
| Johann Sebastian Bach |
| Orgelwerken Fuga’s (BWV Anh. 43-44, 90, 97), Koraalbewerkingen (BWV Anh. 47, 54, 57, 66, 68) – Info: Koraalbewerkingen |
| Klavecimbelwerken Engelse Suites (BWV 808, 810-811), Franse Suite (BWV 817), Suites (BWV 818-823), Partita’s (BWV 825, 827-830), Ouvertüre (BWV 831), Preludium en fuga’s (BWV 848-854, 856-861, 863-864, 868-869, 872-875, 882, 886-892, 896-897), Preludium en fughetta (BWV 901), Fantasia en fuga’s (BWV 903, 905-909), Toccata’s (BWV 910-911, 913, 915-916), Fantasia’s (BWV 918, 920-922), Preludium (BWV 923), Fuga’s (BWV 945, 948-949, 951, 954-956, 958-960, 962), Sonates (BWV 963-967), Adagio (BWV 968), Andante (BWV 969), Presto (BWV 970), Concerti (BWV 979-981, 987), Goldberg-Variationen (BWV 988), Capriccio (BWV 993), Suites (BWV 995-996), Fuga (BWV 1000) – Info: Klavecimbelwerken |
| Wolfgang Amadeus Mozart |
| In principe kan ieder werk gekozen worden. Ook bewerkingen zijn mogelijk. Info: Mozart |
| Overige festivalcomponisten in chronologische volgorde: |
| Samuel Scheidt Fantasia à 3 voc. in e (SSWV 132b) – Info: Scheidt |
| Henry Purcell Overtures (Z 690-692), Overture and Air in d minor (Z 693) – Info: Purcell |
| Georg Friedrich Händel / George Frideric Handel Suites (HWV 426-427, 429-436, 438-441), Preludio und Chaconne (HWV 442), Suites / Partita’s (HWV 443-445, 447, 449-450, 454-455), Opera Ouvertures (HWV 456), Allegro’s (HWV 472-473), Air (HWV 474), Allegro (HWV 475), Allemandes (HWV 476, 479), Opera-aria’s (HWV 482), Capriccio (HWV 483), Chaconnes (HWV 484, 486), Gigue (HWV 493), Lesson (HWV 495), Menuetten (HWV 508, 511-512, 521, 537-538, 550, 557), Préludes (HWV 561-564, 569-572), Prélude ed Allegro (HWV 574), Harpeggio (HWV 575), Preludio ed Allegro (HWV 576), Sonata con Trio e Gavotte (HWV 578), Sonata (HWV 579) – Info: Handel |
| Wilhelm Friedemann Bach Durch Adams Fall ist ganz verderbt – Info: Familie Bach (geb. na 1700) |
| Carl Philipp Emanuel Bach Sonate in A (Wq 70/1); Sonate in Bes (Wq 70/2); Preludio in D (Ww 70/7); Preludium en fuga in Bes (BWV Anh. 88); Fuga in C (BWV Anh. 90) – Info: Familie Bach (geb. na 1700) |
| Louis Lefébure-Wély Guillaume Tell (opus 29); Offertoires 1-5 (opus 34); Grand Offertoires 2-5 (opus 35); Fantaisie sur La Sonnambula (opus 40); Les Chants du Soir (opus 50); Romance sans Paroles (opus 92); Les veilleurs de Nuit (opus 95); Delen 1-2, 4-6, uit 1e Suite pour Harmonicorde (opus 104); 2e Suite pour Harmonicorde; Offertoire (1857); Delen 2-6, uit 3e Suite pour Harmonicorde (opus 123); Les Noces Basques (opus 139); Suites 5-6, 8-10, uit L’Office Catholique (opus 148); Uit L’Organiste Moderne (1867): Deel 3 uit Livraison 2, Delen 2-3, uit Boek 3, Delen 1, 3, uit Boek 4, de Boeken 5, 9-10, Delen 2-3 uit Boek 11; Fireside harmonies (1867); Nuits napolitaines (opus 183); Uit La Sainte Chapelle 2 (1869); Montagnarde (1869) – Info: Lefébure-Wély |
| Théodore Dubois Transcriptions: 8. Prelude de Lohengrin (Wagner); 9. Choeur de Paulus (Mendelssohn); 11. Choeur Mystique de Faust (Schumann) – Info: Dubois |
| Albert de Klerk Orgellessen I (1942): Les 2-5; Orgeletudes (1949); Koraalvoorspel “Christe, qui lux es et dies” (1951/52); Orgellessen II (1953); Delen 1-3, uit Polyfone studies (1954/55); Dominica Tertia Adventus (1957); Dominica Tertia Adventus – Fantasia post Communionem (1957); Postludium super “Ite Missa est XII” (1957); Dominica XVII post Pentecosten (1957); In Festo B.M.V. a Rosario (1960); Partita over Psalm 43 (1990); Improvisaties 1-3, uit Orgelimprovisaties (1991); Koraalbewerkingen over de 491 Gezangen (1991): Gezang 2, 85, 201-202, 248, 263-264, 480, 488b; Koraalbewerkingen over de 150 Psalmen (1993): Psalm 56, 94, 123, 141; Orgelboek bij de 150 Psalmen (1995): Psalm 31, 44 – Info: De Klerk |
| Margreeth de Jong Variations sur un cantique (opus 1); Partita over Psalm 43 (opus 5); Psalm 98 (opus 8); Psalmbewerkingen (opus 9); Bijdragen aan Nieuw Orgelboek (opus 12); Psalmen en Gezangen III-XI, XIII, XIV (opus 18-19, 24, 32, 39, 44, 46-47, 50, 65, 82); Fantasie sur Christe qui lux es et dies (opus 25); Variations on a Dutch Children’s Song (opus 30); A Tribute to Michiel de Ruyter (opus 31); Preludes for Christmas (opus 35); Partita over Psalm 71 (opus 37); Prélude, Choral et Fugue sur Veni redemptor gentium (opus 43); Partita over Psalm 131 (opus 51); Intonationen (opus 53); Weihnachtsfantasien (opus 55); Suite caractéristique “Ah, vous direz-je, Maman” (opus 57); Praeludien und Fugen über Adventslieder (opus 61); Fantasiestücke (opus 71); Variaties over Psalm 77 (opus 72); Capriccio (opus 74); Psalmbewerkingen (opus 86, 88, 94, 96, 99, 104, 107, 115, 119, 126); Composities voor The Organist’s Companion (opus 102, 110, 114); Bijdragen voorspelen Nieuw Liedboek (opus 106); Phantasie über “Vater unser im Himmelreich” (opus 116); Impressionen (opus 120) – Info: De Jong |
| Festivalcomponisten (ook van de afgelopen seizoenen) Van deze 47 componisten kan elk werk gekozen worden: |
| Duitsland – Carl Philipp Emanuel Bach, Johann Christian Bach, Johann Sebastian Bach, Wilhelm Friedemann Bach, Georg Böhm; Johannes Brahms, Nicolaus Bruhns, Dietrich Buxtehude, Hugo Distler, Christian Geist, Johann Nicolaus Hanff, Vincent Lübeck, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Georg Muffat, Johann Pachelbel, Johann Adam Reincken, Samuel Scheidt, Robert Schumann |
| Engeland – William Boyce, George Frideric Handel, Henry Purcell |
| Finland – Jean Sibelius |
| Frankrijk – Hector Berlioz, Léon Boëllmann, Louis-Nicolas Clérambault, François Couperin, Théodore Dubois, Pierre Du Mage, César Franck, Nicolas de Grigny, Louis Lefébure-Wély, Gabriel Pierné |
| Italië – Vincenzo Bellini |
| Nederland – Hendrik Andriessen, Margreeth de Jong, Albert de Klerk, Willem Mudde, Anthoni van Noordt, Christian Friedrich Ruppe, Hendrick Speuy, Jan Pieterszoon Sweelinck, Jan Zwart |
| Oostenrijk – Michael Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Schubert |
| Rusland – Mikhail Glinka |
| Zwitserland – Arthur Honegger |
| Orgel- of klavecimbelwerken van festivalcomponisten die nog niet zijn uitgevoerd |
| Hendrik Andriessen Sonate ‘Da Pacem, Domine’ (1913); IIe tussenspel, uit Tussenspelen uit de Veertien Stonden (1943) |
| Dietrich Buxtehude Suite in g (BuxWV Anh. 13) |
| Louis-Nicolas Clérambault Twee suites voor klavecimbel, Prélude in G (Sainte Geneviève MS) |
| François Couperin Premier Livre de pièces de clavecin (1713): Ordre 1-3; Second Livre (1716): Ordre 4-12; Troisième Livre (1722): Ordre 13-19; Quatrième Livre (1730): Ordre 20-27; L’Art de toucher le Clavecin: Allemande, Préludes 1-8 |
| César Franck 44 Pièces (1905): 2. Offertoire en mi majeur {version pour harmonium}, 43. Allegro moderato en ré bemol majeur |
| Johann Adam Reincken Klavecimbelwerken: Suites in Bes, e, F, G en vier Suites in C (1-4); Aria Schweiget mir vom Weiber nehmen |









